حماس ادعای پیشنهاد جدید درباره آتش‌بس را تکذیب کرد

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد که تیم مذاکره کننده موساد، شین بت و ارتش بعدازظهر سه شنبه در پایان دور فشرده اضافی مذاکرات از قاهره بازگشتند.

به نقل از رای الیوم، این دفتر در پیامی که در حساب کاربری خود در پلتفرم «X» منتشر کرد، بدون اشاره به سنگ اندازی‌های این رژیم ادامه داد: «اسرائیل انتظار دارد که میانجی‌گران در مورد حماس اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای پیشبرد مذاکرات به سوی دستیابی به توافق انجام دهند. دولت اسرائیل همچنان به تمام تلاش‌های لازم برای آزادی اسیران نزد حماس ادامه می‌دهد.»

محمود مرداوی، رهبر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد که اشغالگران درباره «پرونده‌های اساسی» فریبکاری می‌کنند و جنبش او هیچ پیشنهاد جدیدی در چارچوب مذاکرات آتش‌بس از میانجی‌ها دریافت نکرده است.

خبر مرتبط
رسوایی پسر نتانیاهو در آمریکا

پسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در بحبوحه جنگ غزه در حال خوشگذرانی در آپارتمان گران‌قیمتش در ایالت «فلوریدا» در آمریکا است، هو شد.

مرداوی در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داد که «اشغالگران خواهان معامله تبادل اسرا هستند، اما نمی‌خواهند درباره مواضع اساسی مربوط به بازگشت آوارگان، عقب نشینی کامل از نوار غزه، رهایی آرام از کشتار و بمباران و آغاز بازسازی موسسات، خیابان‌ها و بیمارستان‌ها که منجر به معامله شرافتمندانه تبادل اسیران می‌شود، مذاکره کنند».

این رهبر حماس تاکید کرد که جنبش او در تماس دائمی با میانجی‌های قاهره و دوحه است و خاطرنشان کرد که اگر پیشنهادات جدید شامل پاسخ‌های واقعی که اساس فرصتی برای توافق را تشکیل می‌دهد، نباشند، اتلاف وقت باقی خواهد بود.

وی افزود: «اصل این است که اشغالگران با پاسخ‌هایی مرتبط با آوارگان، آتش‌بس، عقب‌نشینی، امدادرسانی و بازسازی بازگردند.»

مرداوی خاطرنشان کرد: اشغالگران درباره هیچ یک از این پرونده‌ها توافقی نکرده‌اند بلکه همواره موانعی را ایجاد می‌کنند.

خبر مرتبط
نتانیاهو به دردسر افتاد /مردم تل‌آویو به سیم آخر زدند

صدها صهیونیست معترض با برگزاری تظاهراتی در مقابل وزارت جنگ این رژیم در تل‌آویو خواستار برکناری نتانیاهو از قدرت و اقدام جدی برای آزادی اسرای اسراییلی در غزه شدند.

مرداوی افزود: حماس به میانجی‌گران اطلاع داد که اگر اشغالگران پیشنهادهایی مبنی بر رفع همه موانع برای بازگشت آوارگان، آتش‌بس و عقب‌نشینی ارائه کنند، جنبش حماس تمایل خود را برای انعقاد معامله و ایجاد انعطاف در آن نشان خواهد داد.

وی افزود: در این زمینه فضا و مانور داده می‌شود، اما در امور مربوط به مردم ما فقط می‌تواند شفاف، الزام آور و مشمول ضمانت بین‌المللی باشد.

مرداوی تصریح کرد: فضای عمومی داخلی و خارجی عامل فشار به نفع مقاومت است نه به نفع اشغالگران.

وی افزود: دشمن در مسائلی عقب‌نشینی می‌کند و در سایر مسائل به موضع خود پایبند است، اما در نهایت تسلیم می‌شود.

بنیامین نتانیاهو نیز روز دوشنبه گفت که پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس در نوار غزه و آزادی اسیران در مذاکرات قاهره تدوین و به حماس ارائه شده است.

یکشنبه کانال قاهره الاخباریه از آغاز مذاکرات قاهره در تلاش برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه خبر داد. دیوید بارنیا، رئیس موساد و رونن بار، رئیس شین بت، به عنوان بخشی از مذاکرات برای تکمیل قرارداد مبادله اسیران به قاهره و دوحه رفتند.

این در حالی است رهبران خانواده‌های اسرای اسرائیلی که در حال برپایی چادرهای اعتراضی در بیت‌المقدس هستند، نسبت به «ترفندهای» جدیدی که بنیامین نتانیاهو در مدیریت مذاکرات با جنبش فلسطینی دنبال می‌کند، هشدار دادند.

نمایندگان خانواده‌های اسیران صهیونیست تایید کردند که به او اعتماد ندارند و معتقدند که تشدید مبارزه با او تنها راه تاثیرگذاری بر دولت برای پیشبرد مذاکرات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.