همه علیه بی‌بی

نتانیاهو تا حدودی به‌دلیل ذکاوت سیاسی خود توانسته است بیش از هر نخست وزیری در تاریخ اسرائیل در قدرت حضور داشته باشد. اما محبوبیت او پیش از جنگ کاهش یافته بود و بخشی از دلیل آن هم به بازنگری و اصلاحات قضایی برمی‌گردد که باعث برخی از بزرگ‌ترین اعتراضات در تاریخ اسرائیل شد. هنگامی که حمله ۷ اکتبر آغاز شد، نقص‌های امنیت جدی را آشکار کرد و نتانیاهو ضربه سنگین دیگری را متحمل شد. او به مردمی که خواستار برگزاری انتخابات هستند به تندی پاسخ داد و استدلال کرد که معترضان اسرائیل را برای حداقل ۶ماه فلج کرده‌اند و این باعث شده است از دستیابی به اهدافش در جنگ که به گفته او شامل «پیروزی کامل» بر حماس است، ممانعت شود.

در هفته‌های اخیر، برخی از نزدیکان گروگان‌ها نسبت به مدیریت نتانیاهو در مذاکرات غیرمستقیم با حماس با هدف دستیابی به آزادی عزیزانشان و آتش‌بس ابراز نگرانی کرده‌اند. نتانیاهو بسیار مصمم است که نابودی حماس را دنبال کند که ممکن است این کار به قیمت جان گروگان‌ها انجام شود. «ایناو زنگاوکر» مادر یک گروگان، روز شنبه در تظاهراتی در تل‌آویو گفت: «تو داری معامله را بر هم می‌زنی. تو در ۷اکتبر شکست خوردی و امروز نیز در حال شکست هستی.» نتانیاهو، مثل اینکه بخواهد بر مشکلات تاکید کند، روز یکشنبه برای انجام عمل جراحی فتق در بیمارستان بستری شد. او گفت که حماس به خواسته‌های غیرواقعی پایبند بوده و کسانی که فکر می‌کنند او به اندازه کافی برای آزادی گروگان‌ها تلاش نکرده است، اشتباه کرده‌اند.

نتانیاهو همچنین در خارج از اسرائیل به خاطر سیاست‌های خود، به ویژه سیاست‌هایی که منجر به تلفات و ویرانی عظیم غیرنظامیان شده، با انتقاداتی مواجه شده است. چندین رهبر جهان به اسرائیل نسبت به انجام حمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده به رفح هشدار داده‌اند و دولت بایدن گفته است که عملیات بزرگ در آنجا اشتباه خواهد بود. چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده (دموکرات از نیویورک) و بالاترین مقام منتخب یهودی در این کشور، در سرزنش علنی نتانیاهو از هر رهبر ارشد آمریکایی فراتر رفت و در اواسط ماه مارس سخنرانی تندی ایراد کرد و در آن سخنرانی نتانیاهو را متهم کرد که اجازه داده است بقای سیاسی‌اش مقدم بر «منافع اسرائیل» باشد و با «تلفات بیش از حد غیرنظامیان در غزه» مدارا می‌کند.

نتانیاهو در داخل دولت خود هم با اختلافاتی درباره اینکه آیا یهودیان افراطی ارتدوکس باید معافیت طولانی‌مدت خود را از خدمت سربازی حفظ کنند یا نه دست به گریبان است. اعضای این ائتلاف که یک ائتلاف دست راستی سخت متشکل از قانون‌گذاران سکولار و افراطی ارتدوکس هستند، درباره اینکه آیا دولت باید همچنان به مردان جوان افراطی ارتدوکس اجازه دهد که به جای خدمت در ارتش، در حوزه‌های علمیه مذهبی تحصیل کنند، مانند اکثر اسرائیلی‌های یهودی دیگر، اختلاف نظر دارند. اگر دولت این معافیت را لغو کند، قانون‌گذاران افراطی ارتدوکس را به خطر می‌اندازد. اگر اجازه دهد معافیت پابرجا بماند، اعضای سکولار می‌توانند کنار بکشند. در هر صورت، ائتلاف ممکن است از بین برود و انتخابات برگزار شود.