صعود قیمت لیر ترکیه و دینار عراق در بازار/ درهم امارات چند شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، عملکرد ایران در انجام مبادلات تجاری با کشورهای جهان در سال ۱۴۰۲ چندان قابل دفاع نیست و بررسی داده‌های گمرک در ۱۱ ماهه سال گذشته هم مهر تاییدی بر این موضوع می‌زند. براساس آمار منتشر شده گمرک، ایران در ایجاد تنوع در میان کشورهای هدف در مبادلات تجاری خود ناکام بوده و ۱۰ مقصد صادراتی کشور در سال پیش تغییری نکرده است.

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، هند، پاکستان،  افغانستان، عمان، فدراسیون روسیه و اندونزی به ترتیب بالاترین مشارکت در رشد صادرات کشور را داشته‌اند.

نکته جالب توجه این فهرست اما جایگاه دومی عراق در میان مقاصد صادراتی ایران است. سهم صادرات به عراق در این مدت ۱۹.۱۱ درصد بود و مجموع صادرات به این کشور بیش از هشت میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار برآورد شده است. موضوعی که از افزایش سهم این کشور از صادرات در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. امری که می‌تواند به دلیل افزایش ثبات و امنیت در عراق و همچنین نیاز این کشور به کالاهای ایرانی باشد.

البته این نکته را نباید نادیده گرفت که در ماه‌های اخیر این کشور چالش‌‌هایی برای تجار ایرانی به وجود آورده است، اما فعالان اقتصادی به شرایط فی مابین دو کشور امیدوار هستند و معتقدند وضعیت فعلی گذراست و تغییر خواهد کرد. امری که می‌تواند در آینده نزدیک بر سطوح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور تاثیرگذار باشد و به تعمیق آن کمک کند. حال که بر وضعیت مبادلات اقتصادی ایران و کشورهای همسایه ایران مروری داشته‌ایم، بهتر است به آخرین وضعیت قیمت واحد پول رسمی این کشورها در بازار ارز تهران نگاهی بیندازیم.

قیمت دینار عراق نخستین روز کاری سال ۱۴۰۳ را در حالی آغاز کرد و به پایان رساند که خلاف روند همیشگی سال گذشته، افزایش نسبی را تجربه کرد. ارزش دینار که در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲ بر مدار ثبات پیش رفته بود، امروز یکشنبه ۵ فروردین ماه دو تومان رشد داشت و به ۴۷ تومان رسید.

این در حالیست که قیمت دینار عراق در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲، ۴۵ تومان بود.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «استارت پر قدرت 1403 برای بازار ارز/ قیمت ریال عمان و لیر ترکیه صعود کرد» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.