توجیه عجیب آمریکا برای وتوی قطعنامه آتش بس در غزه

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در توجیه مخالفت و وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای سومین بار با قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه مدعی شد که این قطعنامه "مذاکرات حساس" جاری درباره آزادی "گروگانها" با حماس را به خطر می‌انداخت.

سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: ما امروز از قطعنامه‌ای که مذاکرات حساس را به خطر می‌اندازد، حمایت نکردیم. در واقع، برت مک گورک هم اکنون در منطقه است و فردا در قاهره جلساتی خواهد داشت. سپس به اسرائیل خواهد رفت تا ببینیم می توانیم به توافق آزادی گروگان ها دست یابیم یا خیر. رای دادن به این قطعنامه می توانست این مذاکرات را به خطر بیاندازد.


خبر مرتبط
آمریکا قطعنامه‌ جدید درباره جنگ غزه به شورای امنیت ارائه کرد

آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی را شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه است.

این سخنگوی دولت جو بایدن در عین حال گفت: واشنگتن معتقد است که عملیات نظامی اسرائیل در رفح در شرایط کنونی یک فاجعه خواهد بود.

«برت مک گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی کاهش احتمال ایجاد آتش‌بس در غزه به منظور رایزنی درباره جنگ در این منطقه و رسیدن به توافق تبادل‌اسرا به مصر می‌رود. سفر مک‌گورک به پایتخت مصر در پی مخالفت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای ارسال هیاتی دیگر به منظور مشارکت در گفت‌وگوهای قاهره و افزایش نگرانی آمریکا و مصر از حمله به رفح انجام می‌شود.

خبر مرتبط
آمریکا وجوه مصادره‌شده روسیه را به این کشور منتقل می‌کند

ایالات متحده در ادامه اقدامات خصمانه خود «وجوه مصادره شده روسیه» برای کمک به اوکراین را به استونی منتقل کرده است.

فرستاده ویژه جو بایدن در گفت‌وگوهایش در مصر بر روی دو محور متمرکز خواهد بود؛ مساله رفح و احتمال حمله نظامی به آن و دیگری پرونده اسرای صهیونیست موجود نزد مقاومت فلسطین و تمایل واشنگتن برای ایجاد توافق تبادل اسرا میان رژیم اسراییل و جنبش حماس.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» جمعه شب گزارش داد که توافق حماس و اسراییل در زمینه تبادل اسرا تا پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان قطعی خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا بار دیگر قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشورهای گروه عربی در سازمان ملل ارائه شده بود، برغم کسب ۱۳ رای مثبت اعضای این شورا، وتو کرد.

 ایالات متحده آمریکا در نشست روز شه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

همزمان، منابع خبری و دیپلماتیک روز گذشته اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی را شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است.

این منابع روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کردند: واشنگتن با آتش بس در هر اقدام سازمان ملل در مورد جنگ اسرائیل مخالف بوده است، اما متن پیش نویس ایالات متحده آمریکا، همان لحنی است است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور هفته گذشته در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از آن استفاده کرده است.

بر اساس اعلام منابع خبری، در متن پیش نویس ایالات متحده آمده است که «در شرایط کنونی یک حمله زمینی بزرگ به رفح، منجر به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و جابجایی بیشتر آنها از جمله به طور بالقوه به کشورهای همسایه خواهد شد».

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه خواهد داشت و تاکید می‌کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید انجام شود.»

اسرائیل قصد دارد به رفح حمله کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه در آنجا سرپناه گرفته اند و این نگرانی بین‌المللی را برانگیخته است که چنین اقدامی به شدت بحران انسانی در غزه را وخیم تر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که پیش نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ عضوی امنیت به رای گذاشته می شود. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.

ایالات متحده آمریکا این متن را پس از آن ارائه کرد که الجزایر خواستار رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه خود در روز سه شنبه شورای امنیت شد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز جنگ اسرائیل در غزه در ۷ اکتبر(۱۵ مهر) تاکنون، به ۲۸ هزار و ۸۵۸ نفر و تعداد زخمی ها نیز به ۶۸ هزار و۶۷۷ نفر رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.