آب پاکی کاخ سفید روی دست طالبان

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به نشست آتی در قطر برای افغانستان تصریح کرد هیچ چیز در مورد سیاست آمریکا درباره طالبان تغییر نکرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که انتظارات دولت آمریکا از نشست دوحه چیست و آیا این را حرکتی برای عادی‌سازی طالبان می‌بیند، گفت: «هیچ تلاشی از سوی دولت آمریکا برای عادی‌سازی روابط یا به رسمیت‌شناختن طالبان وجود ندارد».

کربی افزود: «آمریکا بارها گفته است اگر حکومت طالبان می‌خواهند به‌عنوان حاکمان مشروع دیده شوند، باید به همه تعهداتی که گفته‌اند عمل کنند».

سخنگوی کاخ سفید در ادامه تاکید کرد طالبان تاکنون به تعهداتی که داده عمل نکرده است.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان نیز پیش از این در یک نشست خبری گفته بود «آمریکا نه تنها خود برای به رسمیت شناخته شدن هیئت حاکمه افغانستان اقدام نمی‌کند، بلکه مانع به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی آن نیز می‌شود».

دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان قرار است یکشنبه و دوشنبه هفته آینده (29 و 30 بهمن) در دوحه برگزار شود.

این نشست با میزبانی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و در آن پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» بر اساس قطعنامه 2721 شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود.

پیش از این نیز مسئولان سازمان ملل در افغانستان گفته بودند یکی از موضوعات این نشست بررسی مسئله به‌رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است؛ با این حال مقامات کابل تردیدهایی دراین‌باره داشته و تأکید دارند پس از روشن شدن ترکیب و دستورکار نشست حاضر به مشارکت در آن خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.