کاخ سفید: اگر در افغانستان مانده بودیم جنگ می‌شد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توضیح اختلافی که ظاهرا میان مقام‌های آمریکا در باره خروج از افغانستان وجود داشت از اظهارات قبلی بایدن در مورد توصیه‌هایی که از مشاوران نظامی در مورد عقب نشینی در افغانستان دریافت کرد دفاع کرد و گفت: بایدن قبل از تصمیم گیری در ماه آوریل برای خروج از افغانستان نظرات مختلفی را دریافت کرد. 

ساکی به‌ای بی‌سی نیوز گفت: همانطور که انتظار می‌رفت، طیف وسیعی از دیدگاه‌ها، همانطور که شهادت امروز هم نشان داد، به رئیس جمهور و تیم امنیت ملی وی ارائه شد. همچنین برای او روشن و واضح بود که افزایش تعداد سربازان یک توصیه طولانی مدت نخواهد بود، این به معنای جنگ با طالبان و همچنین به معنی تلفات بود. رئیس جمهور حاضر نبود چنین تصمیمی بگیرد. به نظر رئیس جمهور این به نفع مردم آمریکا یا به نفع نیروهای ما نبود. 

ساکی از ذکر جزییات درباره اینکه کدام یک از مشاوران بایدن به وی خروج نیروها را پیشنهاد کرده، خودداری کرد اما به کرات گفت که اگر آمریکا در جنگ ۲۰ساله باقی می‌ماند، مجبور بود حضور نظامی خود را در افغانستان افزایش دهد و این ۲۵۰۰ سرباز راه حل طولانی مدت نبود. ما در مورد مرحله اولیه، پس از ۱ مه صحبت می‌کنیم. ما در مورد توصیه‌های بلند مدت صحبت نمی‌کنیم. هیچ کس نمی‌گفت پنج سال دیگر، ما می‌توانیم همین ۲۵۰۰ سرباز را داشته باشیم و این میزان پایدار خواهد بود. صرف نظر از توصیه‌ها، در نهایت تصمیم بایدن برای خروج نیروها از افغانستان بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.