سلامت بایدن در آمریکا جنجال به پا کرد/ درخواست نمایندگان برای تست روان رئیس جمهور آمریکا

پزشک سابق کاخ سفید به همراه ۸۳ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به توانایی‌های روانی و شناختی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز «نگرانی شدید» کردند و اعلام کردند که پس از گزارش دادستانی مبنی بر اینکه بایدن خیلی مُسن است، او باید تحت آزمایش قرار گیرد تا شایستگی و توانایی‌اش برای ریاست‌جمهوری ثابت شود.

رونی جکسون، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و باراک اوباما به عنوان پزشک کاخ سفید خدمت می‌کرد پنجشنبه گذشته نامه‌ای به بایدن نوشت و از فرمانده کل قوا خواست تا آزمایش شناختی بدهد.

خبر مرتبط
دیدار کامالا هریس و اسحاق هرتزوگ در مونیخ/ تاکید واشنگتن بر بازگرداندن اسرای اسرائیل

معاون رئیس جمهور آمریکا با رئیس اسرائیل درباره جنگ غزه و همچنین افزایش کمک های بشردوستانه و برنامه ریزی مستمر برای غزه پس از جنگ سخن گفته است.

جکسون در این نامه نوشته است: «اگر آن‌طور که وزارت دادگستری خودتان ادعا می‌کند که شما بیش از حد دارای اختلال ذهنی هستید که نمی‌توانید محاکمه شوید، ما نگران هستیم که وضعیت روانی شما در سطح شایسته‌ای برای خدمت به عنوان رهبر جهان آزاد نباشد.»

۸۳ قانونگذار جمهوری خواه دیگر نیز این نامه رونی جکسون را امضا کردند. به گفته جکسون اگر بایدن مایل یا قادر به شرکت در آزمون شناختی نباشد، اعضای کابینه وی باید طبق متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا برای برکناری وی از سمت خود، اقدامات لازم را آغاز کنند.

چهارشنبه گذشته نیز میخائیل پوپوف، معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید که رئیس جمهور آمریکا تنها کسی که در این کشور است که می‌تواند فرمان شلیک سلاح هسته‌ای را صادر کند و او هم در حال حاضر یک «پیرمرد با حافظه‌ای ضعیف» توصیف شده است.

پوپوف گفت: باتوجه به شرایط کلی و آشفتگی سیاسی داخلی اخیر در آمریکا، هزینه هر نوع اشتباه مدیریتی که رهبران این کشور چه عمداً و چه سهواً مرتکب شوند، به شدت افزایش پیدا کرده است و فاصله زیادی با یک فاجعه جهانی نداریم.

وی در ادامه یادآور شد که در اواسط دهه ۱۹۷۰، سرگرد هارولد هِرینگ این پرسش را مطرح کرد که آیا در صورت صدور احتمالی دستور شلیک موشک هسته‌ای، راهی برای راستی‌آزمایی «سلامت عقلی» رئیس جمهور وجود دارد یا خیر و در ادامه او به‌دلیل این پرسش از نیروی هوایی آمریکا اخراج شد.

مقام ارشد روس تاکید کرد: حالا ۵۰ سال بعد، این پرسش حتی رساتر و در موقعیتی به مراتب مناسب‌تر مطرح شده است‌. به ویژه بعد از انتشار گزارش اخیر رابرت هور، بازپرس ویژه که برای رسیدگی به پرونده سوءمدیریت اسناد محرمانه از سوی جو بایدن و نزدیکانش منصوب شده است. تنها کسی که در حال حاضر در أمریکا قادر به صدور فرمان حمله هسته‌ای است، رئیس جمهور این کشور است که بازپرس ویژه او را پیرمردی با حافظه ضعیف توصیف کرده که در بسیاری موارد به سختی قادر به یادآوری حقایق و جزئیات موضوعات است.

پوپوف در ادامه با اشاره به اینکه تصمیم صدور فرمان شلیک هسته‌ای باید با هماهنگی رئیس جمهور، وزیر دفاع و فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گرفته شود و اینکه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که در بیمارستان بستری است، تصریح کرد: وزیر دفاع در دفترش نیست و هیچکس هم نمی‌داند کجاست. براساس گزارش رسانه‌‎ها، برخی مسئولیت‌های او به کاتلین هیکس، معاونش واگذار شده است اما در حال حاضر، او هم برای تعطیلات در پورتو ریکو به سر می‌برد! شاید غافلگیرکننده به نظر بیاید اما سپر هسته‌ای آمریکا عملاً مختل شده است!

پوپوف با تاکید بر اینکه بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند روز پس از بستری شدن آستین متوجه شدند، گفت: ظاهراً لوید آستین به زبان ساده دلش نمی‌خواست برای چنین مساله «بی‌اهمیتی» آن هم در تعطیلات کریسمس مزاحم رئیس جمهور و مردم آمریکا شود! ما درباره یک «جمهوری موز» صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره کشوری هسته‌ای حرف می‌زنیم که دائماً مدعی ایفای نقش هژمون جهان است!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.