پوتین در ارمنستان بازداشت می شود؟

 نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان گفته است که در صورت سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به ایروان، تصمیم‌گیری درباره بازداشت او براساس حکم دیوان بین‌المللی کیفری با او(پاشینیان) نیست.

پاشینیان در پاسخ به این سوال که در صورت سفر پوتین به ارمنستان، آیا با حکم بازداشتی که دیوان بین‌المللی کیفری برای رییس جمهور روسیه صادر کرده است، او را بازداشت می‌کند یا خیر، گفت: ارمنستان از سال ۲۰۱۸ اصلاحات دموکراتیک گسترده‌ای داشته است. بنابراین، تصمیم‌گیری درباره بازداشت یا عدم بازداشت افراد با من نیست.

خبر مرتبط
حمله هکری چین و روسیه به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا

پایگاه خبری هیل در گزارشی با ادعای تداوم حملات هکری متعدد از سوی دولت چین و روسیه و برخی دیگر از کشورها علیه زیرساخت‌های آمریکا، ‌امنیت ملی ایالات متحده را در مقابل این تهدیدات آسیب‌پذیر دانست.

دیوان بین‌المللی کیفری ۱۷ مارس برای پوتین و ماریا الووا بلوآ، کمیسر حقوق کودکان روسیه به اتهام جنایات جنگی از جمله «بیرون راندن غیرقانونی مردم شامل کودکان و انتقال غیرقانونی آنها به روسیه» حکم بازداشت صادر کرد.

کمیته تحقیقات روسیه ۲۰ مارس علیه کریم احمد خان، دادستان و همچنین روزاریو سالواتوره آیتالا، سرخیو جراردو اوگالده و توموکو آکانه، سه قاضی دیوان بین‌المللی کیفری پرونده کیفری گشود.

مسکو آنها را به اقدام عامدانه و غیرقانونی بدون ارائه مدرک و سند متهم کرد. اتهامات علیه کریم خان و روزاریو آیتالا مطرح شد و آنها در فهرست «تحت تعقیب» قرار گرفتند. بعدها توموکو آکانه نیز به این فهرست اضافه شد.

به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تنها انگیزه ارمنستان از تایید اساسنامه رم، انگیزه سیاسی بوده است. جمهوری ارمنستان آبان امسال اسناد مرتبط با تصویب و تایید اساسنامه رم را به دیوان کیفر بین‌المللی تحویل داد و براساس اعلام این نهاد، از ابتدای فوریه ۲۰۲۴ به طور رسمی عضو این دیوان شده است.

 
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.