واکنش آمریکا به پاسخ حماس به طرح پیشنهادی نشست پاریس

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی پاسخ حماس به طرح پیشنهادی نشست پاریس درباره تبادل اسرا و توافق برای آتش‌بس در غزه است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر درباره ارائه پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس از سوی حماس گفت: ما در حال بررسی پاسخ حماس هستیم. ما اسرائیل را در جریان این پاسخ گذاشتیم و در روز چهارشنبه جزئیات این پاسخ را با آن‌ها درمیان خواهیم گذاشت. کارهای زیادی باید انجام بگیرد. اما آمریکا همچنان باور دارد که توافقی می‌تواند حاصل شود.

خبر مرتبط
خبر فوری قطر درباره پاسخ مثبت حماس به توافق آزادی اسرا

وزیر خارجه قطر امروز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بیان کرد که دوحه پاسخ مثبتی از حماس در مورد توافق آزادی اسرا دریافت و این پاسخ قطر را خوشبین کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا از تمامی آتش‌بس‌ها برای پیشبرد مسیر دیپلماتیک و برقراری صلحی پایدار استفاده می‌کند. ما از تمامی ابزارها برای رسیدن به آتش‌بسی طولانی‌تر جهت آزادی تمامی گروگان‌ها در غزه استفاده می‌کنیم.

بلینکن تصریح کرد: ما قویا مخالف تلاش گروه‌ها برای استفاده از جنگ غزه جهت دامن زدن به درگیری‌ها یا حمله به نیروهای‌مان‌ هستیم.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت کشتی‌رانی در دریای سرخ، حملات حوثی‌ها منافع همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بلینکن تاکید کرد که تعیین بازه زمانی برای تشکیل کشور فلسطین ضروری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین عنوان کرد که درباره مسیر پیشروی منطقه با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو داشته است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ولیعهد عربستان سعودی بر تمایل این کشور مبنی بر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید داشته است.

بلینکن در ادامه اعلام کرد که با رئیس‌جمهور مصر در رابطه با تلاش‌ها برای افزایش کمک‌رسانی به غزه، آزادی گروگان‌ها، ثبات منطقه‌ای و متوقف کردن حملات حوثی‌ها به دریای سرخ صحبت کرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از گفت‌وگوی خود با امیر قطر در رابطه با تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها در غزه خبر داد.

بلینکن تاکید کرد که با امیر قطر بر سر داشتن هماهنگی‌های نزدیک جهت افزایش همکاری‌های بشردوستانه برای غزه توافق کرده است.

وی در این کنفرانس خبری اظهار کرد که واشنگتن با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از غزه مخالف است.

از سوی دیگر آل ثانی در این کنفرانس خبری گفت که پاسخ حماس به توافق آتش‌بس موجب خوش‌بینی قطر می‌شود.

وی تاکید کرد که جزئیات توافق آتش‌بس در این زمان بسیار حساس نمی‌تواند منتشر شود اما تایید کرد که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است.
آل ثانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: موضع ما از همان زمانی مشخص شد که خواستار پایان یافتن جنگ و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدیم.

آل ثانی افزود: نبرد غزه باید پایان بیابد. ما خواهان افزایش تنش‌ها در منطقه یا تهدیدها علیه کشتی‌رانی بین‌المللی نیستیم.

نخست وزیر قطر گفت: ما با همکاری شرکای‌مان در قاهره و واشنگتن به دنبال حصول هرچه سریع‌تر توافق آتش‌بس در غزه هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.