واشنگتن: فلسطینیان حق بازگشت به خانه‌هایشان را دارند

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن توافق بین حماس و رژیم صهیونیستی بر سر آزادی اسرا از جمله اسرای آمریکایی، برقراری وقفه در درگیری‌ها و اجازه به رساندن «کمک‌های نجات بخش» به مردم غزه را همراستا با منافع امنیت ملی خود می‌داند.

این مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای با یک برنامه شبکه سی.بی.اس نیوز گفت: «ما قصد داریم بی وقفه برای آن (آزادی اسرا) فشار بیاوریم همانطور که رئیس جمهور آمریکا این کار را از جمله در گفتگوهای اخیرش با رهبران مصر و قطر کرده است. این یک اولویت ویژه برای ما است. دولت اسرائیل می‌تواند به اینکه برای آنها هم این اتفاق یک اولویت اصلی است پاسخ دهد.»

خبر مرتبط
هشدار شدید اللحن مصر به اسرائیل

رسانه های اسرائیل از هشدار شدیداللحن قاهره به تل‌آویو در زمینه کوچاندن اجباری ساکنان غزه به صحرای سینا خبر دادند.

سالیوان ادعا کرد چون رژیم صهیونیستی یک توافق در رابطه با آزادی اسرا به حماس پیشنهاد کرده «حالا توپ در زمین حماس است.»

اواخر ماه اکتبر دیپلماسی از سوی آمریکا و قطر منجر به آزادی دو اسیر آمریکایی-اسرائیلی شد. و در ماه دسامبر نیز بیش از ۱۰۰ اسیر دیگر شامل دو شهروند آمریکا در طول آتش‌بس موقت یک هفته‌ای آزاد شدند. آمریکا معتقد است که هنوز شش اسیر آمریکایی دیگر نیز در اختیار حماس هستند.

سالیوان در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه از ابتدا تصریح کرده برای رژیم صهیونیستی حق ادعایی برای «پاسخ به حملات وحشتناک هفتم اکتبر» قائل است، گفت: «در عین حال این نیز واضح است که ما باید چشم به رنجهای عظیم و وحشتناک مردم فلسطین داشته و به آنها پاسخ دهیم.»

سالیوان اضافه کرد: «معنای آن این است که اسرائیل را در رابطه با مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه تحت فشار بگذاریم؛ کمک‌هایی که ما از انسداد خارج و وارد نوار غزه کرده‌ایم و باید حجم آن خیلی بیشتر شود.»

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا از سوی دیگر اظهار کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مسیر سفر به منطقه غرب آسیاست و قرار است در این سفر به دولت تل‌آویو تاکید کند «نیازهای مردم فلسطین مساله‌ای مهم و اساسی برای رویکرد آمریکا است. ما به فشارهایمان تا زمانی که این اتفاق بیفتد ادامه خواهیم داد.»

او همچنین در ادامه این مصاحبه گفت که به یک ارزیابی مطرح شده در مصاحبه قبلی خود با این شبکه مبنی بر اینکه فلسطینی‌های غزه «حق بازگشت به خانه‌هایشان را دارند» همچنان اعتقاد دارد و این موضوع سیاست دولت بایدن است.

او ادعا کرد: «ما نمی‌خواهیم شرایطی را شاهد باشیم که در آن اسرائیل غزه را اشغال کند و تلاشی برای آواره کردن دائمی فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان انجام شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.