فرصت چند هفته‌ای بایدن به بی‌بی

سالیوان جدول زمانی‌ای را مشخص نکرد، اما چهار مقام آمریکایی گفتند که بایدن از اسرائیل می‌خواهد تا حدود سه هفته دیگر به تاکتیک‌‌‌‌‌های دقیق‌تری روی‌آورد. مقامات خواستند نامشان فاش شود تا بتوانند در مورد تفکر رئیس‌جمهور صحبت کنند.مقامات آمریکایی در روزهای اخیر این جدول زمانی را برای همتایان اسرائیلی خود روشن کرده‌اند که جدیدترین گام در اقدام تدریجی دولت بایدن برای اعلام این مساله است که صبر آمریکا در قبال کشتار گسترده غیرنظامیان رو به اتمام است.

بایدن روز پنج‌شنبه پس از سخنرانی در «موسسه ملی بهداشت» در بتسدا، گفت: «می‌‌‌‌‌خواهم آنها بر چگونگی نجات جان غیرنظامیان متمرکز شوند؛ از تعقیب حماس دست برندارند، اما بیشتر مراقب باشند.» به گفته مقامات، مرحله جدیدی که آمریکایی‌‌‌‌‌ها درنظر دارند شامل گروه‌های کوچک‌تری از نیروها است که به داخل و خارج از مراکز جمعیتی غزه رسوخ می‌کنند و ماموریت‌های دقیق‌تری برای یافتن و کشتن رهبران حماس، نجات گروگان‌‌‌‌‌ها و تخریب تونل‌‌‌‌‌ها انجام می‌دهند. به‌نظر می‌رسد این لحظه جدی‌ترین تلاش ایالات‌متحده برای مهار اسرائیل در عملیاتش علیه حماس پس از حملات ۷ اکتبر است آن‌هم در شرایطی که اوضاع در غزه فاجعه‌بار شده‌است. دولت بایدن پس از حمایت تمام‌عیار و البته صمیمانه از اسرائیل (حتی با افزایش تلفات فلسطینی ها)، خود را در داخل و خارج تحت‌فشار می‌بیند تا این حمله را مهار کند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، پیش از دیدار با سالیوان در روز پنجشنبه، گفت که کارزار این رژیم علیه حماس «بیش از چند ماه» ادامه خواهد داشت. این سیگنالی از سوی مقامات اسرائیلی است مبنی‌بر اینکه آنها قصد دارند تا زمان نابودی حماس به جنگ ادامه دهند. رهبران اسرائیل در جریان دیدارهای روز پنج‌شنبه خود در اسرائیل، جدول زمانی خود را برای انجام یک حمله هدفمندتر به سالیوان ارائه کردند. مقامات آمریکایی تاکید کردند که سالیوان به رهبران اسرائیل نه دستور داده و نه حتی دستور تغییر تاکتیک را داده‌است، با این حال تلاش‌های ایالات‌متحده در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات بین ایالات‌متحده و اسرائیل آشکار شده‌است. بایدن هفته گذشته گفت که اسرائیل به دلیل «بمباران بی‌رویه» غزه، حمایت بین‌المللی را از دست خواهد داد.

«آدام سللا» هم در گزارش دیگری برای نیویورک‌تایمز در ۱۳دسامبر نوشت؛ ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه یکی از بیشترین تلفات یک‌روزه خود را از زمان آغاز تهاجم زمینی به غزه متحمل شد. ارتش گفت که ۱۰ سرباز در درگیری در شمال این منطقه کشته شدند. رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد که ۹‌تن از سربازان در درگیری‌های شدید در شجاعیه، محله‌‌‌‌‌ای در شهر غزه که در روزهای اخیر کانون نبردها بوده، کشته شده‌اند، زیرا ارتش برای نابودی حماس این منطقه را تحت‌فشار نظامی قرار داده‌است. ارتش گفت که این سربازان در «مرحله پیشرفته‌ای از تلاش‌های‌مان برای پاکسازی منطقه از حماس» کشته شده‌اند. به گفته ارتش، آنها هنگام تلاش برای نجات سربازان مجروح کشته شدند. سرلشکر گادی شمنی، فرمانده سابق بازنشسته لشکر نظامی اسرائیل در غزه که در اوایل دهه‌۲۰۰۰ در شجاعیه فعالیت می‌کرد، گفت که درگیری در این محله به دلیل ساختمان‌های متراکم مشکل‌ساز است.

علاوه ‌بر این، او گفت: «ماموریت‌های نجات همیشه پیچیده‌تر هستند، زیرا شما برای نجات سربازان خود ریسک‌های بزرگ‌تری می‌کنید.» حماس در بیانیه‌‌‌‌‌ای در تلگرام اعلام کرد که اعلامیه ارتش اسرائیل «شکست رهبران این نهادها و ارتش این رژیم در رویارویی با مقاومت قوی گردان‌‌‌‌‌های قسام» را تایید می‌کند. به گفته ارتش اسرائیل، بیشتر تلفات روز سه‌‌‌‌‌شنبه سربازان پیاده نظام بودند، اما شامل یک سرهنگ تمام و یک سرهنگ دوم نیز می‌شدند که بالاترین رتبه‌‌‌‌‌بندی افسران اسرائیلی بودند که از زمان آغاز تهاجم کشته شدند، اگرچه اسرائیل در ماه‌جاری تهاجم زمینی خود را به جنوب غزه گسترش داده‌است، اما نبردهای شدیدی هم در شمال غزه جریان دارد. به گفته ارتش اسرائیل، از زمان حمله ۷ اکتبر ۴۴۴ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.