یونان:احیای روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا یک ضرورت است

 «گیرگوس گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان روز یکشنبه در نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «بروکسل» گفت که روابط خوب یونان و ترکیه شرط لازم بهبود روابط ترکیه با اتحادیه اروپاست.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی» وزیر خارجه یونان گفت: «یونان همیشه طرفدار حضور ترکیه در اروپا بوده است. این به نفع اتحادیه اروپا و ثبات منطقه مدیترانه شرقی است.»

او ادامه داد: «روابط یونان و ترکیه اخیراً بهبود یافته است و تمایل ترکیه برای بهبود روابط با اروپا نیز وجود دارد.»

بر اساس گزارش این رسانه یونانی، «الیور ورهلی»، کمیسر سیاست همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا در «بروکسل» به خبرنگاران گفت: «احیای روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و دنبال کردن دستور کار مثبت که باید پایه‌های آغاز جدیدی را در روابط ایجاد کند، یک ضرورت است.»

این مقام اتحادیه اروپا از بهبودهای اخیر در روابط ترکیه و یونان استقبال کرد و گفت:«انتظار می رود که کاهش تنش‌ها در شرق مدیترانه پایدار باشد.»

به گفته وزیر خارجه یونان، ترکیه باید مسائلی را که برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از حساسیت بالایی برخوردار است، به عنوان یک امر طبیعی بپذیرد.

وی در مورد قبرس خاطرنشان کرد:«باید شواهد ملموسی وجود داشته باشد که نشان دهد تمایل به ادامه گفت‌وگو درباره موضوع قبرس بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد».

وزیر خارجه یونان اظهار داشت: «یونان در این روند حضور خواهد داشت.»

ترکیه و یونان ۲ عضو ائتلاف ناتو در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند فصل جدیدی در روابط خودر ماه‌های اخیر  را بگشایند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که در حال بررسی اجازه دادن به یونان برای بهره مندی از نیروگاه هسته‌ای است که نزدیک سواحل دریای سیاه تاسیس خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.