اتهام زنی ترکیه به یونان درباره  انجام بیش از ۲۳۰۰ تخلف نظامی

وزارت دفاع ترکیه روز سه‌شنبه مدعی شد یونان به اقدامات تحریک‌آمیز خود علیه ترکیه ادامه می‌دهد و ۲۳۲۱ تخلف در جزایر غیرنظامی در شرق مدیترانه مرتکب شده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد یونان در سال ۲۰۲۱ با استفاده از تجهیزات دریایی و هوایی، ۲۳۲۱ بارحریم هوایی و دریایی مناطق غیرنظامی در شرق مدیترانه و دریای اژه  را نقض کرده است.

وزارت دفاع ترکیه افزود که  آتن همچنان به ادعاهای بی‌اساس علیه آنکارا و تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهد و به طور کامل درخواست‌های ترکیه برای گفت‌‌وگو را نادیده می‌گیرد.

بنابرادعای تازه ترکیه، یونان همچنین در سال گذشته ۵۹ بار توافقنامه سال ۱۹۸۸ مبنی بر اجتناب از تمرینات نظامی و فعالیت‌های آموزشی در تعطیلات قانونی و مذهبی را نقض کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی تمریناتی را انجام داده است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ترکیه به اتخاذ ابتکارات لازم از طریق مجاری دیپلماتیک علیه موضع غیرقانونی و تحریک‌آمیز یونان ادامه داده و اقدامات متقابل و تلافی جویانه انجام می‌دهد.

این وزارتخانه اعلام کرد: «یونان با پنهان حقیقت و اعمال غیرقانونی و خشونت‌آمیز خود با پناه بردن به عضویت در اتحادیه اروپا و تلاش برای ایجاد اتحاد و با ایجاد تصور نادرست از تهدید، تلاش می‌کند تصویر قربانی را از خود به تصویر بکشد.این اقدامات در تضاد با روح اتحاد ناتو و روابط دوجانبه است.»

این وزارتخانه همچنین از یونان به دلیل عقب راندن خشونت آمیز مهاجران، تهدید جان آنها و از بین مدارک مستند جنایات این کشور در شرق مدیترانه انتقاد کرد.

وزارت دفاع ترکیه افزود: «همانطور که بارها گفته‌ایم، ترکیه هیچ‌کس را تهدید نمی‌کند، برعکس، متحدی موثر و قوی برای دوستان و شرکای خود است. منصفانه از منابع منطقه استفاده و در صلح، رفاه و امنیت زندگی کنید.»

این در حالی است که «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان روز سه شنبه با اشاره به توافقنامه دفاعی یونان و فرانسه تاکید کرد: «در صورتی که ترکیه بخواهد حمله کند و ما از فرانسه کمک بخواهیم، ​​نیروهای فرانسوی آنجا خواهند بود، آنها باید آنجا باشند.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.