نزدیکی دیپلماتیک دو همسایه متخاصم پس از زلزله

سفر وزیر خارجه یونان به ترکیه

وزیر امور خارجه یونان به ترکیه سفر کرده و به همراه همتای ترک‌اش ازمناطق زلزله زده دیدن کردند. این نزدیکی دیپلماتیک تنها چند هفته پس از آخرین تهدیدهای اردوغان علیه یونان اتفاق می‌افتد.

بنابر گزارش اسوشیتدپرس، این دیدار بخشی از دور جدید به اصطلاح "دیپلماسی زلزله" بین این دو متحد ناآرام است که روابط آنها اغلب سرد، و گاهی کاملاً خصمانه بوده است. چیزی مشابه در زلزله سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد، سه سال پس از آن که دو کشور بر سر دو جزیره خالی از سکنه در دریای اژه تا آستانه جنگ رفتند.

در آگوست 1999، زمین لرزه ای به بزرگی 7.6 ریشتر ترکیه را لرزاند که منجر به کشته شدن 17000 نفر شد. ماه بعد، زمین لرزه‌ای به بزرگی 6 ریشتر پایتخت یونان، آتن را لرزاند و 143 نفر را کشت. در هر دو مورد، دو کشور امدادگران خود را برای کمک به یکدیگر فرستادند. در آن زمان گرم شدن روابط دوجانبه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی داشت.

چاووش اوغلو از نامه‌ای یاد کرد که در آن زمان به عنوان یک شهروند معمولی برای مجله تایم فرستاده بود.

«آن موقع گفتم که نباید برای بهبود روابطمان منتظر زلزله دیگری باشیم. من اکنون به عنوان وزیر خارجه ترکیه همین را تکرار می کنم. ما باید تلاش کنیم تا روابطمان را بهبود دهیم.»

دندیاس بعداً گفت: «من می‌خواهم به طور کامل از آنچه مولوت گفته است حمایت کنم، که ما نباید برای بهبود روابطمان منتظر بلایای طبیعی باشیم».

دو کشور بر سر منابع طبیعی در دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. ترکیه همچنین یونان را به نظامی‌سازی برخی جزایر دریای اژه متهم کرده است که این امر برخلاف معاهدات بین‌المللی است، اتهامی که یونان قویاً آن را رد کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گاهاً یونان را آشکارا تهدید کرده است و گفته که نیروهای ترک «یک شب ناگهانی» سراغتان خواهند آمد و گفته است که موشک‌های جدید تایفون ترکیه می‌توانند به آتن برسند.

چنین لفاظی‌هایی، حداقل در حال حاضر، کنار گذاشته شده است. اردوغان تلفنی با کاترینا ساکلاروپولو، رئیس‌جمهور یونان و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان صحبت کرده است، کسانی که اردوغان پیشتر گفته بود دیگر با آنها صحبت نخواهد کرد. این دو مقام یونانی در تماس تلفنی با اردوغان برای قربانیان زلزله ابراز همدردی کردند و به او از حمایت یونان اطمینان دادند.

 

64630184_605

در رسانه‌های اجتماعی، مردم یونان حمایت خود را از ترکیه ابراز کرده‌اند، به جز برخی ناسیونالیست‌های در اقلیت. اتحادیه‌های صنفی یونان در جمع آوری کمک برای آوارگان زلزله پیش قدم شده اند. در تمامی رویدادهای ورزشی یونان که روز شنبه برگزار شد، برای قربانیان یک دقیقه سکوت شد.

چاووش اوغلو و دندیاس از مرکز عملیات نجات در آنتاکیا بازدید کردند و در آنجا در جریان آخرین تحولات مربوط به تخلیه و عملیات نجات و همچنین کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز قرار گرفتند. آنها همچنین در یک سفر با هلیکوپتر میزان ویرانی را از بالا دیدند.

دندیاس و چاووش اوغلو همچنین از اردوگاهی که واحدهای نجات یونان و سایر واحدهای بین المللی در آن مستقر هستند بازدید کردند. دندیاس در یک حضور مشترک با چاووش اوغلو گفت که امدادگران کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع 205 بازمانده را از زیر آوار بیرون آورده‌اند.

دندیاس گفت: «تلاش یونان در اینجا متوقف نخواهد شد. یونان برای حمایت از ترکیه چه به صورت دوجانبه و چه به عنوان عضو اتحادیه اروپا هر کاری انجام خواهد داد.»

چاووش اوغلو به ویژه از امدادگران یونانی به خاطر «تلاش های فوق بشری شبانه روزی آنها در هفته گذشته» تشکر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.