شناسایی ۲۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در یک هفته اخیر/ آغاز واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک از دهه فجر

 

حسین فرشیدی روز شنبه در نشست خبری دهه فجر که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد برنامه واکسیناسیون کشور شده‌اند و به محض ورود این واکسن ها، وارد مرحله عملیاتی شده و از یکی از استان‌های جنوبی واکسیناسیون را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ریشه کنی هپاتیت سی (C) در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، از راه اندازی شبکه آزمایشگاهی در کشور نیز خبر داد.

هپاتیت سی نوعی عفونت است که کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ هپاتیت سی اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود و حتی ممکن است به سرطان تبدیل شود.

بیش از ۴۶ میلیون نفر غربالگری دیابت و فشارخون بالا شدند

فرشیدی با اشاره به اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در کشور که از ۲۰ آبان آغاز شد و تا ۳۰ دی ماه ادامه داشت، گفت:‌ بیماری های غیرواگیر ۸۳ درصد مرگ و میر را در کشور تشکیل می‌دهد در حالی که بیش از ۴۷ درصد آن را می‌توان کنترل کرد؛ در پویش ملی سلامت تمام بیمارانی که به فشارخون بالا و دیابت مبتلا بودند، تحت درمان قرار می‌گیرند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شیوع بیماری مالاریا نسبت به سال های قبل در کشور افزایش داشته است، افزود:‌ این بیماری به خوبی کنترل شده است و هیچ موردی از مرگ و میر ناشی از آن در کشور نداشتیم.

۱۹۵ شهر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده

فرشیدی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور نیز به خبرنگاران گفت: ۱۹۵ شهر تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده هستند و به زودی ارتباط الکترونیکی خانواده‌ها برقرار می‌شود.

وی یکی از محورهای برنامه‌های وزارت بهداشت را آموزش و فرهنگ سازی توسط تمامی کادر سلامت عنوان کرد و افزود: اقدامات صورت گرفته برای کاهش ناباروری و درمان آن و نیز اجرای طرح نفس برای جلوگیری سقط جنین از جمله این برنامه‌ها است.

فرشیدی گفت: میزان مرگ و میر نوزادان اکنون به ۸.۳ در هزار تولد زنده کاهش یافته، امید به زندگی در زنان از ۵۷ به ۷۸ سال رسیده و در مردان نیز از ۵۷ به ۷۶ سال رسیده است.

واردات حدود ۶ میلیون دُز واکسن روتاویروس و پنوموکوک از هند

شهنام عرشی رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: قرارداد خرید ۶ میلیون واکسن‌ از هند شامل سه میلیون دز روتاویروس و سه میلیون پنوموکوک بسته شده است و در مرحله بعد تولید داخلی این واکسن‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این واکسن‌ها تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران و کشور صادرکننده را دارند، اظهار داشت: با تزریق واکسن پنوموکوک از مرگ و میر سالانه هزار و ۵۰۰ کودک در کشور جلوگیری می‌شود.

عرشی با یادآوری اینکه واکسن پنوموکوک برای کودکان زیر یکسال و روتاویروس برای کودکان زیر ۲ سال تزریق خواهد شد، افزود: کیت های تشخیصی هپاتیت سی نیز در کشور موجود بوده و دارو به اندازه کافی برای این بیماران وجود دارد و از سال آینده اقدام به حذف این بیماری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ۸۳۰ هزار کودک در استان‌های جنوبی کشور که ۱۳۲ هزار مورد آنها غیر ایرانی بودند، در یک ماه گذشته تحت پوشش واکسیناسیون فلج اطفال قرار گرفتند.

عرشی با بیان اینکه موفق به حذف کامل ویروس فلج اطفال شده‌ایم، افزود: دو کشور پاکستان و افغانستان از وضعیت مناسبی در زمینه فلج اطفال برخوردار نیستند و به همین دلیل واکسیناسیون فلج اطفال را در نیمه‌جنوبی کشور انجام داده‌ایم به طوری که ۸۳۰ هزار کودک در واکسیناسیون فلج اطفال مناطق جنوبی کشور واکسینه شدند که از این تعداد، ۱۳۰ هزار نفر را کودکان غیرایرانی تشکیل می‌دادند.

کاهش ۱۰ درصدی موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور 

عرشی ادامه داد: امسال  حدود ۲۰ درصد موارد سرپایی بیماران مبتلا به آنفلوآنزا بوده و در ابتدای بهمن ماه ۱۵ درصد افزایش موارد ابتلا به این بیماری را داشتیم و اکنون به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اکنون در شیب نزولی اوج گیری ابتلا به آنفلوآنزا هستیم و در مورد کرونا نیز کمتر از ۲ درصد موارد  ، به این بیماری تشخیص داده می شود.

هوشمند سازی نظارت ها 

جعفر جندقی رییس اداره بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت نیز در این نشست از هوشمند سازی نظارت ها خبر داد و گفت:  اندازه گیری برخط و هوشمند عوامل زیانبار بیولوژیک و شیمیایی محیط در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: عوارض زیان آور بنزین از طریق این برخط هوشمند اندازه گیری می شوند و بزودی در جایگاه های پمپ بنزین نصب می شود.

جندقی به پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث هوشمند سازی، با روشهای مختلفی در سایت های مرکز هوشمند سازی را انجام می دهیم تا کاهش زباله های بیمارستانی را داشته باشیم و اکنون در گیلان، مشهد، آذربایجان شرقی و غربی در حال انجام است و این بصورت آزمایشی انجام می شود.

وی ادامه داد: در حال طراحی اپلیکیشنی هستیم که روشهای نظارتی را به مردم آموزش می دهیم و مواد غذایی تقلبی را شناسایی و از طریق این اپلیکیشن به بازرس بهداشت محیط متصل می شوند.

تشخیص مواد غذایی تقلبی با استفاده از هوش مصنوعی 

به گفته جندقی، ابزاری برای تشخیص تقلبات  زعفران، گلاب و عسل از طریق هوش مصنوعی تقلبی توسط بازرسان بهداشت محیط انجام می شود و شرکت های دانش بنیان بزودی این ابزار  را تولید می کنند.

وی تاکید کرد: بالای دو میلیون تومان هزینه شناسایی مواد تقلبی مواد غذایی است و زمان بر بوده در حالیکه  با این ابزار نمونه گیری اصلی براحتی قابل انجام است.

جندقی به استفاده از فناوریهای هسته ای در پیشگیری از بیماریهای حشرات و جوندگان اشاره کرد و گفت: اولین فاز این طرح در هفته جاری در یکی از استانهای کشور با ایجاد  آزمایشگاه اولیه اجرایی می شود.

وی اظهار داشت:گسترش دفاتر سلامت ( ۲۷۶ نفر خدمات سلامت )  از طریق روشهای نوین که با پر کردن اظهار نامه از سوی فروشندگان انجام می شود، در دستور کار قرار گرفته است.

جندقی ادامه داد:  در نیمه نخست امسال ۲ میلیون و ۳۹۰ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی مورد نظارت قرار گرفت و بیش از  ۳۵ هزار  مرکز نیز به مراجع قضایی معرفی شدند؛ از مردم می خواهیم در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

راه اندازی شبکه آزمایشگاهی کشور

کاظم وطن خواه رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت نیز در این نشست خبری گفت: از مجموع هفت هزار آزمایشگاه در سطح کشور، سه هزار و ۳۱۷ آزمایشگاه بهداشتی داریم که هزار و ۷۴۹ واحد نمونه گیری هستند.

وی با بیان اینکه امسال با هدف استفاده بهینه از خدمات آزمایشگاهها، شبکه آزمایشگاهی در کشور ایجاد می‌شود، اظهار داشت: در مورد استفاده از کیت ها و روش‌های معتبر در آزمایشگاه‌ها، نظارت بیشتری صورت می گیرد.

آمار بالای افسردگی در ایران درست نیست

حامد مصلحی مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت نیز در این زمینه گفت: آمارهایی که در مورد میزان بالای افسردگی جامعه ایرانی در فضاهای مجازی مطرح می‌شود، صحت ندارد و بزودی آمار دقیق اعلام می شود به طوری که کمتر از ۳۰ درصد است.

وی افزود: تکلیف همه کشورها در خصوص سلامت روان، دسترسی به خدمات سلامت روان است و اکنون سه هزار و ۳۰۰ روانشناس در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به ارایه خدمات سلامت رایگان در مراکز سراج گفت: اکنون ۱۰۰ مرکز سراج در کشور در راستای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت روان فعالیت می‌کنند.

به گفته مصلحی، بر اساس تست روانشناختی، باورهای مذهبی از خودکشی پیشگیری می‌کند اما متاسفانه برخی رسانه ها به این موضوع بیشتر دامن زده و منجر به تشدید خودکشی در جامعه می شوند.

شناسایی ۲۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در یک هفته اخیر

کوروش اعتماد ریس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در مورد پویش ملی سلامت گفت: بیش از ۴۶ میلیون نفر در این پویش غربالگری دیابت و فشارخون بالا شرکت کردند؛ در طول یک هفته اخیر ۲۰ هزار فرد مبتلا به دیابت و ۱۰ هزار نفر مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند و همچنان شناسایی دیگر مبتلایان ادامه دارد.

وی در مورد اجرای پویش ملی سرطان گفت: این پویش در دستور وزارت بهداشت بوده و در مرحله کارشناسی است که کدام نوع سرطان این قابلیت را دارد که سریعتر تشخیص داده شود.

به گفته اعتماد در مورد سرطان کودکان، سرطان خون در اولویت وزارت بهداشت است تا سال آینده اقدامات ویژه ای انجام گیرد.

تصویب منشور کرامت مادران باردار

صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست به تصویب کرامت مادری خبر داد و گفت: شکایتی هایی از سوی مادران باردار از سوی برخی مراکز درمانی در دریافت خدمات وجود دارد که بزودی منشور کرامت بارداری ابلاغ می شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۹۰ آماده دریافت شکایت‌های مادران باردار است، افزود: اگر کادر درمان خطایی را در این زمینه مرتکب شوند بر اساس مصوبه قرارگاه جوانی جمعیت، بدون نوبت تحت رسیدگی قرار می گیرند.

کاهش سوءتغذیه به چهار درصد

احمد اسماعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز اجرای توزیع شیر در مدارس، اجرای طرح نان کامل، تامین سبد غذایی مطلوب، پایش وضعیت ید جامعه، بررسی و کنترل اسید چرب روغن ، حکایت تغذیه‌ای از مادران باردار و کاهش سوءتغذیه از ۱۶ درصد در اوایل انقلاب به چهار درصد، اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی برای خرید مواد پروتیین از اعم اقدامات انجام شده در سالهای اخیر دانست.

وی درباره اجرای طرح نان کامل توضیح داد: هر دانشگاه علوم پزشکی باید سه کارخانه آرد کامل را ایجاد کند و میزان سبوس باید پنج الی هفت درصد باشد؛ اکنون ۲۰۰ نانوایی در البرز نان کامل در اختیار مردم قرار می دهند و بررسی میدانی نیز در حال اجراست.

اسماعیل زاده افزود: به دنبال آن هستیم غنی سازی آرد با ویتامین دی را با همکاری سازمان غذا و دارو در کشور اجرایی کنیم.

فرشید رضایی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز گفت: سواد سلامت جایگاه خاصی دارد و نگاه جامعه باید به سمت پیشگیری و ارتقای سواد سلامت سوق داده شود.

وی با بیان اینکه ارتقای سواد سلامت در پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها اهمیت زیادی دارد، افزود: ۷۰ درصد نمک از مصرف غذاهای آماده دریافت می‌‍شود و سواد سلامت رستورانها نیز در این زمینه باید افزایش یابد.

رضایی با اشاره به ایجاد کارگروه فرهنگ سلامت در وزارت بهداشت اظهار داشت: این کارگروه به موضوعات اولویت دار فرهنگ سلامت بر اساس آموخته های دینی می پردازد.

وی به اجرای سند امنیت غذایی، فرهنگ سازی غذای سالم ، ترویج سلامت خانواده محله محور در ۳۳۰ محله، طرح ورزش و مردم، پیشگیری از استعمال دخانیات در نمایش‌ها و فیلم‌ها از برنامه‌های امسال و سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه کارگروه فرهنگ سلامت اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.