5 خوراکی خوشمزه  برای جلوگیری از کوچک شدن مغز

مغز یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و باید از آن مراقبت کرد تا بتواند بسیاری از عملکردهای بدن را به نحو احسن انجام دهد. خوب غذا خوردن برای سلامت عمومی مهم است و می‌تواند به طور ویژه هم بر سلامت مغز ما اثر بگذارد. بر اساس مطالعات، افراد مسنی که رژیم غذایی باکیفیتی شامل سبزیجات، میوه، غلات کامل، آجیل و ماهی دارند، حجم بافت مغزشان بیشتر است.

با بالا رفتن سن، مغز با نرخی در حدود ۵ درصد در هر دهه پس از ۴۰ سالگی تمایل به کوچک شدن دارد و این کوچک شدن هرچه بیشتر ادامه یابد، بیشتر بر توانایی‌های شناختی فرد تأثیر می‌گذارد. آیا می‌دانستید مغز شما بیش از ۲۰ درصد از کالری دریافتی روزانه‌تان را مصرف می‌کند؟ غذاهایی که هر روز می‌خورید، به معنای واقعی کلمه مغز شما را تغذیه می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند عملکرد مطلوبی داشته باشد. با این حال، راه‌هایی برای حفظ حجم مغز سالم، حتی با افزایش سن، وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها توجه و تمرکز بر رژیم غذایی است.

اجازه ندهید مغزتان کوچک شود!/ ۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

 

۱) ماهی‌های چرب

مغز ما از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده که نیمی از آن به طور خاص اسیدهای چرب امگا ۳ هستند؛ اسیدی که به طور مشترک در ماهی هایی مانند قزل آلا، سالمون، شاه‌ماهی و ساردین وجود دارد. با این حساب می‌توان روی این ماهی‌ها حساب کرد و با خوردن حداقل یک وعده ماهی در هفته این اسیدهای چرب مفید را به مغز رساند و از کوچک شدن آن جلوگیری کرد.

اجازه ندهید مغزتان کوچک شود!/ ۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

 

۲) شکلات تلخ

شکلات تلخ از کاکائو تهیه می‌شود که حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها است. مطالعات نشان داده‌اند که فلاونوئیدهای کاکائو به تقویت حافظه و توانایی‌های یادگیری کمک می‌کنند. بر همین اساس، کاکائو می‌تواند نورون‌ها و رشد رگ‌های خونی را در بخش‌هایی از مغز که به طور خاص با حافظه و یادگیری مرتبط هستند تحریک کند و انعطاف‌پذیری مغز را برای یادگیری بهبود ببخشد.

اجازه ندهید مغزتان کوچک شود!/ ۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

 

۳) تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین B-۶، ویتامین B-۱۲ و اسید فولیک است. به لطف تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، محققان دریافته‌اند که این ویتامین‌ها هرگونه زوال شناختی را به تعویق می‌اندازند و در عین حال به جلوگیری از کوچک شدن مغز در طول زمان کمک می‌کنند.

اجازه ندهید مغزتان کوچک شود!/ ۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

 

۴) خانواده توت‌ها

توت‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی هستند که آنها را به یکی دیگر از غذاهای مقوی برای سلامت مغز تبدیل می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد ترکیباتی که به طور خاص در انواع توت‌ها یافت می‌شوند، می‌توانند ارتباطات سلولی مغز را بهبود بخشند، التهاب را کاهش دهند و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی را کنترل کنند یا به تأخیر بیندازند. برای جلوگیری از کوچک شدن مغز، از مصرف توت فرنگی، توت سیاه، توت سفید و شاه‌توت غافل نشوید.

اجازه ندهید مغزتان کوچک شود!/ ۵ ماده غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

 

۵) سبزیجات

سبزیجات سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین K، لوتئین، بتاکاروتن و فولات هستند. ویتامین K به ویژه به تشکیل چربی در سلول‌های مغز کمک می‌کند، که برای سلامت این عضو ضروری است و می‌تواند حافظه را بهبود بخشد. برای این منظور اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.