هشدار برای دیابتی‌ها/درمورد مصرف سیب زمینی مراقب باشید

سیب زمینی اغلب به عنوان غذایی در نظر گرفته می‌شود که به خصوص افراد دیابتی باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند، این به دلیل شاخص گلیسمی بالای GI ۲۰ سیب زمینی است که تأثیر سریعی بر سطح قند خون دارد(شاخص گلیسمی یا «Glycemic Index» شاخصی برای اندازه گیری میزان افزایش قند خون در اثر مصرف برخی مواد غذایی خاص است. به طور کلی، مواد غذایی تحت غذاهای با گلیسمی پایین، متوسط یا بالا طبقه بندی شده و از مقیاس صفر تا صد گروه‌ بندی می‌شوند. هرچه شاخص گلایسمی یک غذا کمتر باشد، آن خوراکی به میزان کمتری میزان قند خون شما را تحت تاثیرقرار خواهد داد). در واقع، مصرف سیب زمینی می‌تواند به سرعت به گلوکز تجزیه شده و باعث افزایش سریع سطح قند خون شود. با این حال، سیب زمینی اگر به روشی آگاهانه تهیه و مصرف شود، می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل بدون ایجاد جهش قابل توجه در سطح قند خون باشد. در این مطلب به چند نکته در مورد نحوه مصرف سیب زمینی بدون افزایش سریع قند خون اشاره می‌کنیم.

خبر مرتبط
آخرین آمار درباره پویش ملی سلامت اعلام شد/تاکنون چند نفر غربالگری شده اند؟

وزارت بهداشت درباره پویش ملی سلامت اعلام کرد که تاکنون ۳۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۸۹ نفر در زمینه بیماری های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.

انتخاب جایگزین‌های بهتر

4953177

اگر عاشق طعم فریبنده سیب زمینی هستید و نمی‌خواهید این سبزی را به سادگی از رژیم غذایی خود حذف کنید، سیب زمینی شیرین یا سایر سبزیجات با طعم و بافت مشابه را انتخاب کنید، این باعث کاهش هوس به خوردن سیب زمینی می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید سبزیجات با شاخص گلیسمی پایین و محتوای نشاسته را انتخاب کنید.
 

اهمیت روش‌های طبخ

4953176

نحوه پختن سیب زمینی می‌تواند تفاوت زیادی در بافت، طعم و از همه مهمتر ضریب سلامتی ایجاد کند. به گفته کارشناسان تغذیه، روش‌های کمی برای پخت و پز سیب زمینی وجود دارد که می‌تواند به طور موثر بر ارزش غذایی آن تأثیر بگذارد.

پختن یا کباب کردن

4953179

پختن یا برشته کردن سیب زمینی در دمای متوسط به حفظ ارزش غذایی آن‌ بدون افزایش سریع قند خون کمک می‌کند.

آبر پز کردن

4953178

آب پز و سرد کردن سیب زمینی قبل از مصرف می‌تواند تاثیر گلیسمی را کاهش دهد.

بخارپز کردن

4953184

بخارپز کردن روش دیگری است که می‌تواند به حفظ محتوای غذایی کمک کند و تأثیر آن بر قند خون را به حداقل برساند.

ترکیب با فیبر و پروتئین

4953182

سیب زمینی را با غذاهای غنی از فیبر و پروتئین جفت کنید. به عنوان مثال، همراه با سیب زمینی سبزیجات، حبوبات، یا منابع پروتئین بدون چربی را برای کاهش سرعت هضم و جذب کربوهیدرات‌ها بگنجانید.

اهمیت اندازه وعده‌ها

4953183

به اندازه وعده‌ها توجه کنید. مصرف سیب زمینی کمتر می‌تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.