حماس: از نیروهای بین‌المللی استقبال می‌کنیم اگر...

اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه در پاسخ به سوالی درباره موضعگیری این جنبش در مورد حضور نیروهای بین‌المللی در نوار غزه اظهار کرد: اگر نیروهایی حضور داشته باشند که به دنبال آزاد کردن فلسطین و متوقف کردن اشغالگری باشند، ما از آنها استقبال می‌کنیم ،اما اگر نیروهای جایگزینی برای اشغالگری بیایند، این سوال مطرح می‌شود که چه کسی گفته فلسطینی‌ها می‌خواهند اشغالگران صهیونیست را با اشغالگر دیگری جایگزین کنند؟

خبر مرتبط
چراغ سبز حماس به شروع مذاکرات آتش‌بس

مقامات اسرائیلی قطر گفته‌اند که حماس احتمالاً موافقت کرده مذاکرات تبادل اسرا از سر گرفته شود.

در چند هفته گذشته رسانه‌ها به پیشنهاد آمریکا برای حضور نیروهایی بین‌المللی در نوار غزه پس از توقف جنگ در آنجا پرداختند.

مرکز پخش رژیم صهیونیستی ۱۷ نوامبر اعلام کرد که بریت مک‌گورک، فرستاده کاخ سفید به خاورمیانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم دیدار و درباره موضوعات مختلفی صحبت کرده از جمله اینکه یک نیروی بین‌المللی فردای جنگ کنترل غزه را به دست بگیرد.

خبر مرتبط
جنایت جدید اسرائیل/ گلوله باران یک جوان فلسطینی در شهرک اسرائیلی

رسانه‌های خبری از مرگ جوان فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران در شهرک «العیزریه» خبر دادند.

حمدان در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: رهبری فلسطین مساله‌ای است که منحصر به یک فرد نیست و نباید اینگونه باشد.

او در ادامه گفت: حماس هیچ روزی رهبری فلسطین را به انحصار درنمی‌آورد و برعکس از زمانی که ابتکارعمل‌های جدیدی را کلید زده که اولین آنها در سال ۱۹۸۸ بود، تضمین کرد که رهبری فلسطین از طریق انتخاباتی آزاد و مستقیم در مناطق اشغالی فلسطین و خارج از آن انتخاب شود.

این رهبر حماس افزود: این هنوز موضعگیری ما است و همان چیزی است که از طریق توافقی میان تمامی گروه‌های فلسطینی در سال ۲۰۱۷ به آن دست یافتیم و شامل برگزاری انتخاباتی برای شورای ملی، پارلمان و نیز انتخابات ریاستی است و همینطور در توافق دیگری در سال ۲۰۲۱ با تعیین تاریخ‌های برگزاری این انتخابات‌ها، بر همین موضعگیری تاکید شد.

حمدان در ادامه با شاره به مخالفت تل‌آویو با برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری فلسطین در شهر قدس اشغالی، گفت: انتخابات به دلیل لجبازی طرف اسرائیلی تعطیل شد، اما ما در هر حال بر این باور هستیم که رهبری فلسطین منحصر به هیچ کسی نیست بلکه در واقع یک تصمیم ملی و مردمی است که از طریق صندوق‌های رای‌گیری و انتخابات آزاد و شفاف انجام می‌شود.

دو جنبش فتح و حماس اکتبر ۲۰۱۷ در قاهره توافقامه‌ای را برای آشتی فلسطین امضا کردند که ضامن نظارت دولت وفاق ملی بر برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی و برگزاری انتخابات شورای ملی فلسطین در خارج بود، اما به دلیل اختلاف‌نظرهایی که در ادامه میان دو جنبش به وجود آمد، توافق اجرا نشد.

حمدان در ادامه این مصاحبه درباره آینده نوار غزه و احتمال کنار گذاشتن حماس در تعیین آن گفت: تمام کسانی که از غزه بدون حماس حرف می‌زنند، بر اساس این نتیجه‌گیری است که اسرائیل در ماجراجویی نظامی خود موفق می‌شود، اما ما می‌گوییم اسرائیل هرگز موفق نخواهد شد و نشانه‌های شکستش در این ماجراجویی نیز نمایان است و تنها جنبه‌ای که در آن دستاوردی داشته، به قتل رساندن بیش از ۲۰ هزار تن از شهروندان فلسطینی است که بیشترشان زن و کودک بودند البته که این موفقیت نیست و در واقع کسی که تا الآن موفق شده مردم مقاوم و مقاومت کارآمد و موثر آنها در مقابله با اشغالگران بوده‌است.

این رهبر حماس در ادامه تاکید کرد: آینده غزه و تمام فلسطین را مردم آن ترسیم می‌کنند و بر این اساس ما به هیچ قیمومیتی نیاز نداریم و قیمومیت را از هیچ کسی نه حماس و نه فلسطینی‌ها نمی‌پذیریم.

او تاکید کرد: کسی که درباره چگونگی و ساختار مدیریت و رهبری فلسطین و وضعیت داخلی آن تصمیم‌گیری می‌کند، مردم فلسطین هستند و غیر از آن چیزی را نمی‌توانیم قبول کنیم. ما نمی‌پذیریم شخصی بیاید و بگوید او قانونی است چون سوار تانکی اسرائیلی است یا زیر چتر آمریکا پناه گرفته، کسی که مشروعیت ایجاد می‌کند، مردم فلسطین هستند.

حمدان اظهار کرد: طوفان الاقصی عملیاتی است که برنامه‌ریزی، آمادگی، اجرا و درگیری آن با دشمن فلسطینی بود و رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز حمایت خود را از این عملیات به عنوان گامی در مسیر آزادسازی فلسطین اعلام کرد.

این چهره حماس در ادامه گفت: فرمانده کل سپاه پاسداران ایران مستقیم به اظهارنظر سخنگوی سپاه پاسداران واکنش نشان داده و بر موضعگیری رهبر انقلاب ایران در این خصوص تاکید کرد، ایران از مقاومت ما و مردم ما حمایت می‌کند و ما باور داریم و موضعگیری ایران همواره برای ما ثابت و روشن بوده‌است.

او ادامه داد: اصلاح اظهارات سخنگوی سپاه پاسداران به هیچ عنوان به معنای نادیده گرفتن نقشی نیست که سپاه پاسداران ایران به ویژه قاسم سلیمانی در حمایت از مقاومت فلسطین و نه فقط حماس بلکه کل مقاومت ایفا کرد. این موضوع قابل تقدیر است، اما میان قدردانی از مسایل به همان شکل که وجود دارند و بروز اشتباه‌هایی که باید اصلاح شوند، تفاوت وجود دارد، البته رفع اشکالات میان هم‌پیمانان آسان است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران پنج‌شنبه تاکید کرد: طوفان الاقصی توسط فلسطینی‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شد و هیچ جریانی بیرون از فلسطین در آن دخالت نداشت و این یک موضوع کاملا فلسطینی بود.

حمدان در بخش بعدی گفت‌وگوی خود با آناتولی درباره مذاکرات برای توقف جنگ علیه غزه اظهار کرد: برخی ابتکارعمل‌ها را از طرف میانجی‌ها از جمله برادرانمان در قطر و مصر دریافت کردیم و برخی طرف‌های دیگری نیز تماس گرفتند و درباره طرح‌های دیگری صحبت کردند. ما یک موضعگیری روشن و مشخص داریم  که این است مشکل حملات اسرائیل به غزه است نه مساله اسرا. مساله اسرا نتیجه طبیعی این جنگ است بر این اساس نمی‌توان پیش از آغاز اصل موضوع که همان توقف جنگ علیه مردم ما است، وارد جزئیات شویم. اگر جنگ متوقف شود و امدادها منتقل شده و خواسته مردم ما در لغو محاصره محقق شود، آن زمان صبحت درباره مساله اسرا یک اقدام عادی می‌شود.

این رهبر حماس در ادامه گفت: همه می‌دانند ما خواهان قراردادی برای تبادل اسرا هستیم و این پنهان نیست، اما وقتی جنگ هنوز ادامه دارد، این تبادل نمی‌تواند انجام شود.

او تاکید کرد: مخالفتی با ایده‌ها وجود ندارد بلکه ایده‌های مختلفی مطرح می‌شوند و تا زمانی که ایده‌ها در دایره مناقشه قرار دارند، آنها را بررسی می‌کنیم.

حمدان از پرداختن به جزئیات این طرح‌ها خودداری کرد و تنها گفت: ترجیح می‌دهیم از جزئیات چیزی نگوییم چراکه آنچه امروز بگویم جزئیاتی است که امکان دارد فردا در نتیجه گفت‌وگوها تغییر کنند و زمانی که به یک فرمت مشخص رسیدیم آن را اعلام خواهیم کرد.

این چهره حماس افزود: چارچوب کلی (که به دنبال آن هستیم) توقف جنگ، انتقال کمک‌ها، بازگشایی گذرگاه‌ها و مذاکره بر سر موضوع اسرا است و این روال عادی است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ارتباط حماس با حزب‌الله لبنان و نقش آن در جنگ، این ارتباط را خوب توصیف کرد و گفت: ما هرگز روزی خود را در موضع کسی که اقدامات حزب‌الله را ارزیابی کند، قرار نخواهیم داد، این اتفاق خوبی است که حزب‌الله دست یاری (به سوی ما) دراز کرده و از جنوب لبنان به سمت شمال فلسطین مقاومت می‌کند و در این راه شهدایی تقدیم می‌کند. تمامی اینها فداکاری‌هایی قابل تقدیر هستند و فکر می‌کنم آنچه حزب‌الله انجام می‌دهد، بر قدرت طرف اسرائیلی تاثیر گذاشته و به جای اینکه تمام توان خود را علیه غزه به کار بگیرد، مجبور شده بخشی از آن را در شمال فلسطین تقسیم کند.

حمدان ادامه داد: حماس برای هیچ طرفی تعیین نمی‌کند که چه انتظاری دارد و چه کاری باید انجام دهد، ما از همه می‌خواهیم هر کاری که می‌توانند و آنچه را مناسب می‌دانند، انجام دهند.

حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های فلسطینی حاضر در لبنان در راستای همبستگی با نوار غزه از هشتم اکتبر هر روز حملاتی را به ارتش رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند که ده‌ها کشته و زخمی در هر دو طرف مرز برجای گذاشته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.