تقویمی به قدمت 2 هزار سال کشف شد

باستان‌شناسان در چین مجموعه مرموزی از قطعات چوبی مستطیل‌شکل را کشف کردند که به یک تقویم نجومی باستانی مرتبط است. این اشیاء در داخل یک مقبره ۲۰۰۰ ساله در جنوب غربی این کشور کشف شدند.

خبر مرتبط
جزئیات جدید از کشف اسکلت انسانی در تخت جمشید

احمد علی اسدی، سرپرست ششمین فصل کاوش در آبراهه‌های تخت جمشید جزئیات تازه ای را درباره کشف اسکلت انسانی در تخت جمشید اعلام کرد.

هر یک از این ۲۳ تکه چوب که عرض آن‌ها ۲.۵ سانتی‌متر و طول آن‌ها ۱۰ سانتی‌متر است، مرتبط با یک نوع تقویم نجومی چین باستان است که در «دودمان شانگ» (از ۱۶۰۰ پیش از میلاد تا ۱۰۴۵ پیش از میلاد) ابداع شده است.

خبر مرتبط
کاوش دوشان تپه، با قرض و وام!

هشتمین فصل کاوش محوطه باستانی دوشان تپه در شهرستان نظرآباد استان البرز روز چهارشنبه گذشته به پایان رسید. آن‌طور که دکتر مهرداد ملک‌زاده، سرپرست هیات کاوش باستان‌شناختی دوشان‌تپه به «صدای میراث» گفته است، این فصل از کاوش یک‌میلیارد تومان هزینه دربرداشته است، اما هنوز هیچ بودجه‌ای به او داده نشده و کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه باستانی با قرض و وام و بدهی مدت‌دار به پایان رسیده است.

باستان‌شناسان معتقدند یکی از این تکه چوب‌ها نشانگر سال جاری و ۲۲ مورد دیگر برای نشان دادن سال‌های مختلف استفاده می‌شده است.

سوراخ‌هایی که در گوشه‌های هر یک از این تکه چوب‌ها وجود دارد، ‌ نشان می‌دهد این تکه چوب‌ها به همدیگر متصل شده‌ بودند. با این حال کارشناسان هنوز نمی‌توانند تشخیص دهند این تقویم چوبی چطور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این نخستین‌بار است که چنین اشیائی در یک مقبره باستانی یافت می‌شود. البته نوشتن اعداد و متن روی تکه‌های چوب یا بامبو قبل از اختراع کاغذ در چین رایج بود.

باستان‌شناسان گفتند که در اوایل سال جاری در مقبره‌ای در منطقه وولونگ، در حدود ۱۴۰۰ کیلومتری جنوب غربی پکن، آثار تاریخی دیگری نیز کشف شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.