افشاگری رسانه قطری درباره خواست رهبر حماس در غزه

روزنامه قطری العربی الجدید به نقل از یک مقام مصری ناشناس نوشت که «رهبری حماس» در غزه پیشنهاد تل‌آویو برای آتش‌بس موقت در ازای آزادی چند ده گروگان اسرائیلی را رد کرده است.

اعتراف یک نظامی اسرائیل درباره اتفاقات غزه/شب‌ها از ترس خودم را خیس می‌کنم

به گزارش این روزنامه، یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، بر آتش بس پایدار و آزادی تمامی اسرای فلسطینی از جمله چند شخصیت بلندپایه اصرار داشته است.

اعتراف رسانه‌های اسرائیلی درباره جنگ غزه/اخبار تلخ‌تری در راه است

طبق گزارش‌ها، سنوار همچنین از اسرائیل خواسته است که عملیات جنگی خود در غزه را قبل از اجرایی شدن توافق، متوقف کند. حماس روز پنجشنبه اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل بمباران غزه را متوقف نکند، هرگونه معامله برای آزادی گروگان‌های بیشتر را رد خواهد کرد.

ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس گفت: «اگر اسرائیل می‌خواهد اسرای خود را زنده نگه دارد، چاره‌ای جز توقف تجاوز و جنگ ندارد.»

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی که نامش فاش نشده است، گفتند که هیچ بحثی در مورد آزادی احتمالی گروگان‌ها در جریان نیست. این مقام به چندین رسانه گفت که اسرائیل انتظار دارد حماس به تعهد قبلی خود مبنی بر آزادی همه زنان و کودکان گروگان‌ قبل از بحث در مورد اقدامات بعدی، عمل کند. این مقام گفت: «تصمیم ملی فلسطین وجود دارد که نباید در مورد اسرا یا مبادله معاملات صحبت شود، مگر پس از توقف کامل تجاوز».

روزنامه یدیعوت آحارونوت روز پنجشنبه گزارش داد که حماس دست کم سه شخصیت بلندپایه از جمله مروان برغوثی، رهبر فلسطینی زندانی در جریان انتفاضه دوم، بستگان وی و عبدالله برغوثی، عضو حماس و احمد سعدات، از چهره‌های ارشد جبهه خلق برای آزادی فلسطین را می‌خواهد.

مروان برغوثی و سعدات از وزنه‌های سنگین سیاسی هستند. یک نظرسنجی اخیر در کرانه باختری نشان داد که برغوثی به عنوان رهبر فلسطین از محمود عباس، رئیس کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین، محبوب‌تر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.