تاثیر تقابل اسرائیل و یمن بر اقتصاد جهان/نیمی از حمل‌ونقل کانتینری جهان متوقف شده است

هزاران مایل دورتر از غزه، در آب‌های دریای سرخ اتفاق‌هایی در جریان است که می‌تواند دامنه جنگ میان اسرائیل و حماس را از نوار باریک غزه به کل جهان بکشاند و پیامدهایی برای اقتصاد جهان داشته باشد.

پاسخ آمریکا به تهدیدات یمن در دریای سرخ/دستور اعزام یک ناو هسته‌ای صادر شد

به نوشته هفته‌نامه اقتصادی اکونومیست، از 15 دسامبر تاکنون یعنی تنها در عرض 2 روز، 4 غول کشتیرانی جهان فعالیت در دریای سرخ را متوقف کردند که اینها 53 درصد حمل و نقل کانتینری جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

محسن رضایی: امکان تبدیل جنگ غزه به بحران فرامنطقه‌ای وجود دارد/ حماقت آمریکاست اگر واکنشی به حملات یمن نشان دهد

با بسته شدن طولانی‌مدت مسیر سوئز، کشتی‌ها به سمت آفریقا تغییر مسیر می‌دهند که هزینه‌های تجارت جهان را به علت زمان‌بر بودن و بالا رفتن حق بیمه افزایش می‌دهد. به گِل نشستن کشتی «اِوِر گیون» در سال 2021 که مسدودی 6 روز کانال سوئز را به دنبال داشت، بحران زنجیره تامین جهانی پس از کرونا را تشدید کرد. اگر این شرایط در این دریا که یک سوم عرضه جهانی نفت از طریق ان انجام می‌شود، ادامه یابد، هزینه‌های اقتصادی در جهان به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

شرکت‌های مرسک و هاپاگ لوید در روز جمعه و شرکت‌های کشترانی مدیترانه(MSC) و CMA CGM روز شنبه این تصمیم را اعلام کردند و پیش‌بینی می‌شود، شرکت‌های حمل‌ونقل فله خشک و شرکت‌های نفتکش نیز از این شرکت‌ها پیروی کند.

پنچ شرکت بزرگ کشتیرانی جهان یعنی شرکت دانمارکی مِرِسک، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان، شرکت هاپاگ لوید آلمان، چهارمین شرکت کشتیرانی جهان، شرکت سوئیسی کشترانی مدیترانه (MSC)، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان و شرکت CMA CGM فرانسه، سومین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان به دنبال حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ، حمل‌و نقل محموله‌های خود از این مسیر را متوقف کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر به موازات تشدید حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند را تنگ‌تر کرده و پیش از این هم با پهپاد و موشک، اراضی اشغالی فلسطین و به طور مشخص بندر ایلات را هدف قرار داده است.

دولت صنعاء روز جمعه از هدف قرار دادن 2 کشتی کانتینری در دریای سرخ خبر داد که به سمت اسرائیل در حرکت و خدمه آنها از پاسخ به تماس ها و پیام های هشدار امتناع کرده بودند.

نیروهای مسلح یمن در 19 نوامبر نیز یک کشتی تجاری به نام «گلکسی لیدر» متعلق به یک تاجر اسرائیلی را توقیف کردند.

وب سایت آمریکایی اکسیوس هم روز جمعه گزارش داد، حرکت کشتی‌ها به بندر ایلات اسرائیل به علت حملات و تحولات اخیر تقریبا به طور کامل متوقف شده است.

باب المندب، تنگه باریکی میان آفریقا و شبه‌جزیره عربستان است که تخمین زده می‌شود معمولا 12 درصد حجم تجارت جهانی و شاید 30 درصد ترافیک کشتی‌های کانتینری جهان از طریق آن صورت می‌گیرد.

این منطقه به منطقه ممنوعه تبدیل شده زیرا نیروهای نظامی یمن چندین هفته است که در حمایت از مردم فلسطین در غزه به کشتی‌های اسرائیلی در این منطقه حمله می‌کنند اما این حملات اکنون به شدت افزایش یافته است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، سرتیپ یحیی سریع در بیانیه‌ای اعلام کرده است، تا زمان ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه، حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها اراضی اشغالی فلسطین است، ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.