زنگ خطر برای پدافند هوایی اوکراین / مهمات توپخانه‌ها رو به اتمام است؟

 با نزدیک شدن به دومین زمستان جنگ اوکراین، مسکو و کی‌یف در تلاش برای تقویت دفاع هوایی خود هستند.

برای کی‌یف، پدافند دفاعی مجهز در متوقف شدن یا ادامه حرکت ارتش این کشور در جریان حملات موشکی و پهپادی روسیه به شهرها و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین تعیین کننده است.

از سوی دیگر برای مسکو، توانایی سرنگونی پهپادهای اوکراینی و موشک‌های ارائه شده توسط غرب برای اینکه نیروهای روسی بتوانند در عملیات زمینی آتی مانور [به کارگیری شگرد و حرکات نظامی] دهند، بسیار حیاتی است.

سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمند برای هر ۲ طرف در مقابله با حضور مداوم پهپادهای نظارتی و انفجاری در میدان نبرد، که می‌توانند عملیات نظامی را فلج کنند، حیاتی است.

بیزنس اینسایدر در ادامه عنوان می‌کند که پس از ۲ سال رگبار بی‌وقفه موشک‌ها و پهپادهای روسیه، موشک‌های پدافند هوایی و مهمات توپخانه‌های اوکراین رو به اتمام است.

پیام نظامی مسکو به تل‌آویو از بلندی های جولان

از همین رو، ایالات متحده و کشورهای اروپایی در تلاش برای افزایش تولید دفاعی برای تامین مجدد اوکراین هستند اما از آنجاییکه تولید آنها به آرامی پیش می‌رود، به ذخایر داخلی برای حمایت از کی‌یف رجوع می‌کنند و در حال جستجوی موشک‌ها و مهمات سازگار با تجهیزات دوران شوروی سابق اوکراین که هنوز در انبارهای تسلیحاتی کی‌یف موجود است، هستند.

بر اساس این گزارش، آمریکا و اوکراین به راه حلی سریع روی آورده‌اند و آن برنامه موسوم به فرنکن سام (Franken SAM) است که موشک‌های ساخت غرب را با پرتابگرها و رادارهای طراحی شده توسط شوروی سابق سازگار می‌کند.

مایکل کوفمن (Michael Kofman) کارشناس آمریکایی ارتش روسیه در این باره گفت: تنها مسکو است که هنوز برای سامانه‌های پدافند هوایی طراحی شده توسط شوروی سابق که اوکراین از آن استفاده می‌کند، موشک‌ می‌سازد.

وی ادامه داد: کی‌یف و حامیانش اکنون پس از ۲ سال خرید همه موشک‌های موجود در سراسر جهان برای این سلاح‌ها، با «مشکل ساختاری اساسی» مواجه هستند. فرنکن‌ سام ممکن است راه حلی برای کمبود مهمات باشد.

 عملیاتی نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد. آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.