جلوگیری بایدن ازتعطیلی دولت آمریکا با امضای بودجه موقت

رئیس جمهور آمریکا یک روز مانده به موعد تعطیل شدن نهادهای دولتش با امضای یک لایحه بودجه موقت دیگر جلوی تعطیلی آنها را گرفت.

با امضای این لایحه بودجه موقت توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نزاع با جمهوریخواهان کنگره بر سر بودجه فدرال به سال آینده میلادی کشیده شده و بن‌بست بر سر کمک‌های واشنگتن برای اوکراین و رژیم صهیونیستی در کنگره نیز همچنان ادامه می‌یابد.

به نوشته خبرگزاری «پرس اسوسیشن»، این لایحه بودجه موقت در هفته جاری توسط مجالس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا به تصویب رسیده و جلوی تعطیلی دولت واشنگتن را تا بعد از فصل تعطیلات سال نوی میلادی گرفت و به قانونگذاران آمریکایی نیز مهلت بیشتری برای رفع اختلافات قابل توجه خود بر سر بودجه دولت برای سال مالی فعلی بخشید.

بایدن این لایحه را در ضمن حضور در شهر سان فرانسیسکو به منظور میزبانی از اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه امضا کرد.

این بسته موقت، بودجه دولت بایدن را در سطح فعلی برای حدود دو ماه دیگر در ضمن آنکه مذاکرات بر سر یک بسته بودجه‌ای بلند مدت برگزار می‌شود، حفظ می‌کند.

به موجب این لایحه همچنین دو ضرب الاجل برای تصویب لایحه تخصیص بودجه سالانه برای دو گروه از سازمان‌های فدرال شامل ۱۹ ژانویه برای یک گروه و دوم فوریه برای گروهی دیگر تعیین شده که همراه با خود ریسک تعطیلی مقطعی سازمان‌های دولت بایدن را در بردارد.

این رویکرد دو مرحله‌ای مورد حمایت مایک جانسون، رئیس جمهوریخواه جدید مجلس نمایندگان آمریکا قرار داشته، اما بسیاری از اعضای مجلس سنا با آن مخالفت کردند. در نهایت همه دموکرات‌ها به جز یک نفر و همچنین ۱۰ جمهوریخواه از آن حمایت کردند چون موقتا جلوی تعطیلی دولت واشنگتن را می‌گرفت.

جانسون وعده داد دیگر از هیچ لایحه بودجه موقتی که جلوی تعطیلی دولت را بگیرد حمایت نکند. او تاکید کرد،‌ این لایحه اخیر زمینه را برای جنگ بر سر بودجه با سنا در سال آینده میلادی فراهم کرده‌است.

در این لایحه بودجه موقت اخیرا تصویب شده نیز بودجه مکمل حدودا ۱۰۶ میلیارد دلاری درخواستی کاخ سفید که شامل کمک‌های زمان جنگ برای رژیم صهیونیستی و اوکراین است در نظر گرفته نشده‌است.

همچنین این لایحه اعتبارات بشردوستانه برای فلسطینی‌ها و دیگر بودجه‌های مکمل درخواستی شامل بودجه برای امنیت مرزی آمریکا را در برندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.