جزئیات قرارداد مهم ریلی بین ایران و چین

علیرضا زاکانی در جریان یکصدوهشتادوهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور در صحن شورا با ارائه گزارش در خصوص دستاوردهای سفر چین اظهار کرد: ما در دیپلماسی عمومی چهار موضوع را پیگیری کردیم و دیدارهایی با شهردار پکن داشتیم و در جریان این دیدار‌ها یک تیم کاری شکل گرفت.

شهردار تهران افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی نیز در حوزه گردشگری منعقد شد، نکته بعد حضور در مجموعه توسعه ایران و چین بود در تیم ما نیز آقای تشکری در این مجمع حضور پیدا کرد؛ لذا در این سفر تلاش شد هم در موضوعات شهری و هم موضوع مهم توسعه روابط ایران و چین، ارتباط منطقی برقرار کنیم.

خبر خوش زاکانی برای تهرانی ها

وی افزود: در این سفر ما علاوه بر دیدارهایی که با شهردار پکن و... داشتیم، هدفمان این بود برخی معضلات گریبان‌گیر تهران را به‌صورت اولویت‌دار حل کنیم، امروز بزرگترین معضل تهران ترافیک است و کمبود مسکن و قدرالسهم 13 هزار بافت ناپایدار شهری؛ لذا ما موضوع را به این سمت موارد بردیم و از دو سه ماه قبل نیز به‌صورت جد مقدمه این کار و عملیاتی کردن شرایط را فراهم کردیم و ما از مسیری این کار را دنبال کردیم که این مسیر بتواند در این سفر هشت هدف را داشته باشد؛ اولین موضوع دیپلماسی سیاسی و عمومی، موضوع بعد حمل‌ونقل، حوزه زیست‌محیطی، هوشمندسازی، شهرسازی و مسکن، فرهنگی و گردشگری، سرمایه‌گذاری مواردی بود که در این سفر به آن پرداخته شد.

زاکانی ادامه داد: ما در این سفر 13 شهر و استان را بازدید کردیم. بنده 10 شهر را رفتم و بخشی را هم که نمی‌توانستم تیم ما این کار را انجام می‌داد، لذا هدف اساسی این بود که به‌صورت عملیاتی وارد میدان شویم. ما 13 شهر را دنبال کردیم علاوه بر این یک بازدید جدی از هم ابرپروژه چین داشتیم که بالغ بر 6.2 کیلومتر آن زیر آب است و بزرگترین پل معلق دنیا محسوب می‌شود، ما بنا داریم با شرکت سازنده این پل کار کنیم.

شهردار تهران گفت: همچنین در شهرهای اشاره‌شده پیرامون موضوعات ذکرشده بازدیدهایمان را انجام دادیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین دستاوردهای این سفر یکی در حوزه اقتصادی بود. ما در حوزه اقتصادی 3 موفقیت کسب کردیم موفقیت اولمان این بود که 791 واگن که از سال 95 مقرر شده بود و سال 96 به قرارداد تبدیل شده بود، عملیاتی کردیم. حجم اعتباری این موضوع  یک میلیارد دلار بود که با همکاری دولت محقق شد. موفقیت دوم ما مجاب کردن طرف چینی برای حمایت از قراردادهایی است که می‌خواهیم انجام بدهیم و این قرارداد یک میلیارد و 40 میلیون دلار طرف چینی متعهد شد که برای ما محقق کند و با یک تنفس یک تا 3 سال و خود این یک موفقیتی بود که طرف چینی انجام بدهد، همچنین بانک شهر نیز در فرآیند این دستاوردها نقش مؤثری داشته است.

زاکانی گفت: نکته بعدی موفقیت و بستن تفاهم‌نامه و قرارداد بین ما و طرف چینی و یک شرکت دیگری بود و توانستیم حدود یک میلیون دلار پروژه در داخل شهر تعریف کنیم و عملاً تجهیز خط 11 مترو را شروع و تا 5 درصد تضمین کنند، یعنی عملاً دستاوردهای مهم اقتصادی این سفر بالغ بر 3 میلیارد دلار بود. در حوزه مسائل زیست‌محیطی بازدید از کارخانه سازنده زباله‌سوزی‌ها را داشتیم و  طرف چینی هم وعده سرمایه‌گذاری و هم وعده انتقال تجربیات در این حوزه را به ما داد و در حوزه مسکن نیز با دو شرکت جلسه‌ای را برگزار کردیم و دستاوردهای خوبی نیز حاصل شد، همچنین در خصوص فناوری و هوشمندانه شهر نیز جلساتی را برگزار کردیم.

وی گفت: در موضوع حمل‌ونقل اولین توفیقی که حاصل شد، 791 واگن کار ساخت آنها آغاز شده است و دو سال کار واقعاً جدی صورت گرفت و در این دو سال یک کار عملیاتی گسترده انجام شد؛ اول این‌که؛ تأمین منابع از چه محلی باشد؟ دوم اینکه با لطفی که دولت محترم انجام داد این تأمین مالی صورت گرفت.

شهردار تهران تصریح کرد: طرف چینی به ما اجازه داد افزایش واگن داشته باشیم و طرف چینی نیز موافقت کرد و قرار شد که تعداد واگن‌ها به 791 واگن برسد، در اصل زمان برای ساخت این تعداد واگن 23 ماه را در نظر گرفته بودند که با پیگیری‌هایی که انجام شد عملاً این مسئله به یک سال کاهش پیدا کرد، قرار شد که 8 رام هفت‌واگنه را به‌صورت کامل بیاورند و 10 رام را قطعات بزرگش را به تهران بیاورند و ما خود کارها را پیش ببریم و 72 رام دیگر نیز به‌صورت ساخت در داخل کشور داشته باشیم، اما ساخت 161 واگن دیگر در ایران اتفاق خواهد افتاد.

زاکانی ادامه داد: انتقال دانش ساخت بوژی یکی دیگر از دستاوردهای این سفر بود که می‌توان به آن اشاره کرد و این یک موفقیت بزرگ برای ماست. موفقیت بعدی تفاهم‌نامه انتقال تجربیات ساخت بوژی با طرف چینی را به امضا رساندیم و این اقدام بسیار خوبی بود که برای اولین بار انجام شد و شرایط واگن‌سازی را از پایه متحول خواهد کرد. موضوع بعدی در همین ماجرا قرار شد 420 بوژی را خودشان بسازند و دو برابر این آمار را ما در داخل کشور دنبال کنیم این اولین دستاورد تخصصی در این سفر بود.

وی گفت: دومین موفقیت بحث عقد 5 قرارداد به‌میزان یک میلیارد و 40 میلیون دلار بود؛ خرید یک‌هزار دستگاه اتوبوس دوکابینه گازسوز، یک‌هزار دستگاه یک‌کابینه 12متری برقی، 10هزار دستگاه ون برقی و 100هزار موتورسیکلت برقی و این یعنی یک تحول بزرگ و اساسی در جهت کاهش آلودگی هوا.

شهردار تهران اضافه کرد: همچنین طرف چینی اصرار بر کیفیت و امنیت داشت و ما علاوه بر این موارد تأکید بر انتقال تجربیات ساخت 10هزار ون برقی، 10هزار دستگاه تاکسی برقی، 100هزار موتورسیکلت برقی را داشتیم.

زاکانی گفت: نکته بعد این علاوه بر قراردادهایی که در قالب هشت قرارداد است سه قرارداد به حوزه واگن و 5 قرارداد به حوزه حمل‌ونقل و یک قرارداد نیز به توسعه واگن‌سازی ارتباط دارد که در این موضوع با طرف چینی قراردادهایی به امضا رسیده است.

زاکانی بیان کرد: در خصوص تراموا نیز دیداری داشتیم و قرار شد ما خطوط خود را بدهیم و آنها نیز قیمت خود را بدهند و اگر به صرفه و صلاح شهر بود، این طرح را عملیاتی کنیم و ما تراموا به‌شکل چرخ لاستیکی داشته باشیم، لذا ما توسعه واگن‌سازی را از این جهت تأکید داشتیم که طرف چینی هم در قالب توسعه و هم در قالب تجهیز ما را کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: سرفصل دیگری که در این سفر به آن تأکید داشتیم تکمیل قرارداد 791 واگن تا 1050 دستگاه واگن بود که در این بخش نیز ورود جدی را داشتیم و پیشنهادات خوبی مطرح شد و برخی‌ها قبول کردند که شروع قرارداد را با یک‌سوم قرارداد قبلی شروع کنند یعنی با پیش‌مقدمه 5 درصد شروع کنند که این خود یک توفیق است، اما 295 واگن را تفاهم کردیم.

شهردار تهران گفت: در این سفر از 4،5 خودروسازی بازدید شد. همین جا یک پیام به خودروسازی‌های داخلی بدهم که نوع نگاه ما که از چین برگشتیم به خودروها تغییر کرده است و باید فرآیند خود را تغییر بدهند و باید قابلیت‌های خود را بالا ببریم و ما فهمیدیم هم به‌لحاظ قیمت گران و هم به‌لحاظ کیفیت و قابلیت در حوزه زمان تحویل با چالش مواجه هستیم.

زاکانی افزود: در این سفر دو تفاهم‌نامه دیگر نیز انجام دادیم که نزدیک به یک‌میلیون دلار بود و ابداع با طرح چینی بود که خط 11 را بسازند و اعلام کردند از هفته آینده می‌توانند تجهیز کارگاه کنند و معمولاً ما برای تجهیز کارگاه هشت درصد می‌دهیم و این عدد 35 هزار میلیارد تومان است، تجهیزات را خودشان می‌آورند و 5 درصد پیشرفت کار را انجام می‌دهند و در ادامه ما پیش‌پرداخت‌ها را انجام می‌دهیم و مناطق جنوب غرب را مورد حمایت قرار خواهیم داد.

وی گفت: 31 کیلومتر خط 29 ایستگاه مناطق 17، 18، 21 و 22 صاحب مترو خواهند شد. تفاهم‌نامه دیگری امضا شد که منوط به مجوزهایی است که از دولت بگیریم و به خط هشت مربوط می‌شود و مناطق 2، 3، 4، 6، 9، 10، 11، 15 و 16 را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اتفاق دیگری که افتاد تفاهم‌نامه‌ای بود که بین ما و چینی‌ها و یک شرکت خصوصی و داخلی افتاد برای خرید تی‌بی‌ام TBM قطر بزرگ، قطر 15.7، توسط بخش خصوصی بدون اینکه ما پولی در این حوزه پرداخت کنیم و ما با بزرگترین شرکت سازنده تی‌بی‌ام چین قرارداد امضا کردیم، در حقیقت این کلّیت موضوع حمل‌ونقلی ما در این سفر بود، موضوعی که ناظر بر 791 واگن، تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت برقی بود و همه مواردی که به‌سمت آنها می‌رویم انتهای آن کیفیت، امنیت، سرعت، انتقال تکنولوژی خواهد بود. ما در حوزه قیمت نیز به هر کدام از سازنده‌هایی که با قیمت مناسب محصولاتشان را عرضه کنند ورود خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که "چرا چین برای این سفر انتخاب شد؟" گفت: چین تفاوت جالبی را با سایر کشورها دارد و بحمدالله با پشتیبانی دولت کارهای بزرگی انجام خواهد شد، ما هدف‌گذاری برای سایر کشورها را داریم، هر کشوری که بتواند منافع کشور ما را تأمین و به پیشبرد آن کمک بکند مورد توجه قرار دارد.

شهردار تهران گفت: نکته بعدی که ناظر به زمان سفر که 13 روز طول کشید که به‌هرحال شاید روزهای پایانی همراهان کم آورده بودند، نکته بعدی این‌که "آیا این سفر پشت‌پازدن به تولید داخل است؟"، باید بگویم که اصلاً چنین موضوعی وجود ندارد و برخی‌ها می‌گویند که "فلان شرکت بوژی می‌سازد" و دقت نکردند که آن شرکت بوژی مسافری را می‌سازد و این افراد بیان کردند که "این به‌نفع تولید داخل است"، و ما باید بگوییم که تفاهم‌نامه بسته‌ایم و تبدیل به قرارداد شده است و ما هم در این زمینه پول هم پرداخت کردیم و شهر 9هزار تا 10هزار اتوبوس می‌خواهد و ما یک فاصله 7هزارعددی با این آمار داریم و ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که "منتظر بمانید تا به ما اتوبوس بدهند."، اتفاقاً این موضع رسمی ریاست‌جمهوری در هیئت دولت است که مردم، مردم و مردم و نمی‌شود ما به‌لحاظ محدودیت‌ها سراغ تولیدکنندگان خارجی نرویم.

زاکانی گفت: می‌توان به زمان کرونا اشاره کرد که با دستور رئیس جمهور واکسن‌ها وارد کشور شدند. برای ما اولویت اول تولید داخل است که بتواند نیاز کشور را پشتیبانی بکند، علاوه بر اینکه ما در تمام فرآیندها توجه دادیم که باید تجربیات و تکنولوژی به کشور ما منتقل شود و سه مدل کار هم پیشنهاد می‌کردیم و بسیاری از شرکت‌ها حاضر بودند در مدل سوم ما یعنی از همکاری و همراهی در واگن‌سازی تهران استقبال می‌کردند.

وی گفت: ما توسعه مترو را در دستور کارمان قرار داده‌ایم و امسال هفت خط به پایان خواهد رسید خط 9 را قرارداد بستیم و خط 8 نیز با همین وضعیتی که اعلام کردم آغاز خواهد شد و واقعاً مردم برای ما موضوعیت دارند، علاوه بر اینکه ما با دوستان خودروساز داخلی شروع به برگزاری جلساتی کردیم و گفتیم خودشان را منطبق با شرایط تولید خارجی وفق دهند و ما هرچه را در داخل تولید بشود، خریداری خواهیم کرد. ما در تولید داخل اولاً 3هزار دستگاه قرارداد بسته‌ایم و نیاز شهر هر چقدر باشد ما در دستور کار قرار داده‌ایم. نکته بعدی ناظر به واگن‌هاست که یکی از توفیقات بزرگ کشور همکاری بین‌بخشی بین واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی مپنا و بخش خصوصی است و برای 113 دستگاه واگن مقدمات آن فراهم شد و بنا شد ما بدنه را بسازیم و عزیزان قوه محرکه آن را بسازند و برخی ترمز، برخی بوژی و در واقع یک تقسیم کار شده است و در آن قرارداد 85 درصد داخلی می‌شود.

شهردار تهران تصریح کرد: دولت در این بخش نیز 77 میلیون دلار تأمین کرده است، لذا توجه به تولید داخل نیز داشته‌ایم.

زاکانی گفت: انتظار ما این است که اولاً دستاوردهای این سفر مشخص است و باید به اتمام برسد، در واقع مقدمات فراهم شده است و انتظار ما از دولت محترم حمایت و پشتیبانی است. رئیس جمهور به حمل‌ونقل عمومی برقی توجه ویژه‌ دارد و ما انتظارمان از وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت نیرو حمایت است و این افقی است که با حمایت این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید به آن برسیم.

وی ادامه داد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه نمایندگان تهران انتظار داریم که این پرچم را به‌دست بگیرند و به ما کمک بکنند. آقای قالیباف و سایر نمایندگان تهران می‌توانند ما را در این مسیر یاری دهند. همین‌جا از شورای شهر تهران و ریاست شورا برای پیگیری این سفر تشکر می‌کنم. انتظار من از دوستان در شهرداری این است که به‌صورت مستمر این موضوعات را دنبال بکنند در مورد هوشمندسازی و مسکن و  حمل‌ونقل پیگیری‌ها انجام بشود. کار ما شروع شده است و باید این کار را انجام بدهیم و این مسیر را دنبال بکنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.