آمادگی عربستان برای تعریف پروژه‌های مشترک اقتصادی با ایران

سفیر عربستان در ایران گفت که دو کشور ایران و عربستان اقتصاد پررونق و خلاقی دارند و می‌توانیم پروژه‌های مشترکی تعریف کنیم که امکان روابط تجاری و ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان دو کشور را فراهم کند. 

مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، در  نشست مشترک با سفیر عربستان ضمن برشمردن ظرفیت‌های همکاری ایران و عربستان، گفت که روابط ایران و عربستان باید دو سویه باشد. 

وی با بیان اینکه بازدهی سرمایه گذاری در ایران در حوزه‌های مورد نظر ما کمتر از یک سال است، تصریح کرد: پیشنهاد مشخص اتاق اصناف، تشکیل یک کارگروه تخصصی برای تجار و صنعتگران عربستانی و فعالان اقتصادی ایران است. این کارگروه می‌تواند در موارد مختلف محتوای تخصصی تهیه کند و آن را در سطح عالی مقامات دو کشور اجرا کند.

خبر مهم معاون وزارت رفاه از تغییر دهک‌بندی خانوارها

در ادامه این جلسه نیز روسای اتحادیه‌های بلور، چینی و لوستر؛ پوشاک آجیل و شکبار؛ فرش دستباف تهران مزیت‌های این صنایع را در ایران توضیح دادند.

عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در ایران، نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایدار و مستمر بودن ارتباط و علاقه بین ایران عربستان، گفت: این ارتباط می‌تواند محرک پتانسیل‌های تجاری و اقتصادی برای دو کشور باشد. بخش خصوصی نقش مهمی در تجارت بین دو کشور خواهد داشت، چراکه اقتصاد عربستان یک اقتصاد باز و مستعد است. ولی عهد عربستان نیز چشم انداز سال ۲۰۳۰ را تعیین کرده که پروژه‌های متنوع و زیادی برای پیشرفت اقتصاد عربستان دارد. این خیر و برکت برای کشورهای منطقه هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران کشور مهمی در منطقه است و پتانسیل‌ها و موقعیت استراتژیک مهم این کشور و تعامل با عربستان فرصت ایجاد یک اقتصاد برتر در منطقه را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: نقاط مشترکی که ارتباط ایران و عربستان را تحکیم می‌کند بیشتر از نقاطی است که بتواند بین دو کشور فاصله بیندازد. دو کشور اقتصاد پررونق و خلاقی دارند و می‌توانیم پروژه‌های مشترکی تعریف کنیم که امکان روابط تجاری و ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان دو کشور را فراهم کند. 

عبدالله بن سعود العنزی با بیان اینکه با کشورهای دورافتاده در شرق و غرب در ارتباط هستیم و اولویت ما همسایگان هستند، گفت: امیداوارم بتوانیم چیزهایی که در این سال‌ها از دست دادیم را جبران کنیم. در عربستان غرفه‌های تجاری فعال است و این امکان وجود دارد که سازمان مشترک هم بین دو کشور ایجاد شود تا با ایجاد قرادادهایی ببن شرکت‌های خصوصی ابن موارد را تحکیم کنیم. این موضوع در عربستان دیده شده  که بتوانیم جلسات مشترک داشته باشیم و همچنین موضوعات از طریق هیئت‌های ایرانی و سعودی دیده شود که مسئولیت بیشتر به شرکت‌های خصوصی داده شود. با اتاق اصناف ایران برای مشخص کردن شرکت‌های خصوصی و سایر جزئیات که محرک اقتصاد دو شکور باشد به توافق خواهیم رسید. خیر و برکت ارتباط دو کشور باید شامل کل منطقه باشد و نه فقط ایران و عربستان.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.