وبگاه دولتی نیروی دریایی آمریکا این بیانیه را منتشر کرده و نوشته است: نیروهای ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در منطقه خاورمیانه در طول ماه گذشته با موفقیت قابلیت‌های بدون سرنشین را با ناوها و هواپیماهایی که توسط نیروی انسانی کنترل و هدایت شده و دارای خدمه هستند، ادغام کرده‌اند.

نیروی دریایی آمریکا در ادامه این بیانیه خود مدعی شد: هفت گروه ضربت تحت فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده، ۱۲ پلتفرم بدون سرنشین اعم از شناور، زیر دریایی و پهپاد را با ناوهای دارای خدمه خود ادغام کرده‌اند تا با ایجاد تیم‌هایی متشکل از ناوهای سرنشین‌دار و شناورها و پهپادهای بدون سرنشین، عملیات گشت‌زنی‌های معمول خود را در داخل و اطراف تنگه هرمز انجام دهند و کشتی‌ها و قایق‌های تندرو نیروی دریایی ایران را ردیابی کنند.

بر اساس ادعای این بیانیه، تشکیل این تیم‌های ترکیبی، انجام عملیات نیروهای تحت فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا را برای حضور در داخل و اطراف گلوگاه آبی با اهمیت تنگه هرمز تقویت کرده است.

این بیانیه می‌افراید: شناورهای دریایی شامل زیردریایی‌ها (UUVs)، شناورهای سطحی (USVs) و هواپیماهای بدون سرنشین (UAVs) در این عملیات شرکت داشتند.

کاپیتان جو باگت مدیر عملیات دریایی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده و ناوگان پنجم ایالات متحده با بیان اینکه ما از سال‌ها پیش پهپادها و زیردریایی‌های بدون سرنشین را در منطقه عملیاتی کرده‌ایم، افزود: اکنون اضافه شدن شناورهای سطحی بدون سرنشین (USVs) به آنها و ادغام همه این تجهیزات نظامی دریایی و به کارگیری آنها در عملیات ناوگان دریایی، راهی است که امیدواریم به خوبی انتظارات ما را برآورده کند.

برد کوپر فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در اظهاراتی مدعی شد: ادغام سکوهای بدون سرنشین جدید و چند دامنه‌ای در عملیات معمول ناوگان پنجم، قابلیت‌های دیده‌بانی دریایی و آگاهی از حوزه تنگه هرمز توسط ناوگان پنجم را افزایش داده و موجب ارتقای بازدارندگی در این منطقه خواهد شد.

کوپر ادعا کرد: در مجموع، این قابلیت‌های بدون سرنشین، از ناوبری ایمن و جریان آزاد تجارت از طریق نقاط حیاتی منطقه‌ای به ویژه در اطراف تنگه هرمز پشتیبانی می‌کنند.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مدعی شد: این امنیت دریایی افزایش یافته نیز به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر فعالیت‌های تنش‌زا در این منطقه عمل کرده و باعث تقویت ثبات منطقه‌ای خواهد شد، امری که برای همه مفید است.

به نوشته وبگاه فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، منطقه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت آبی را دربر می‌گیرد و شامل خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عمان، خلیج عدن، دریای عرب و بخش‌هایی از اقیانوس هند است.

همچنین این گستره شامل ۲۱ کشور است و شامل سه گلوگاه بحرانی در تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه باب المندب است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.