سفارت افغانستان در این کشور تعطیل شد

سفارت افغانستان در دهلی نو تعطیل شد و دولت هند کنترل این سفارت را به عنوان سرپرست به دست خواهد گرفت. طرف افغانستانی علت اصلی بسته شدن سفارت را عدم همکاری دولت هند برای پذیرفتن دیپلمات های حکومت طالبان ذکر کرده است.

این اتفاق دو سال پس از سرنگونی حکومت افغانستان توسط طالبان صورت می گیرد. هند که مثل دیگر کشورها، حاکمیت طالبان بر افغانستان را هنوز به رسمیت نشناخته است، به سفارت افغانستان اجازه داد سفیر و کارکنان منصوب شده توسط اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان که در سال ۲۰۲۱ از کابل گریخت، به فعالیت خود ادامه دهند.

در اوایل سال جاری، در پی گزارش‌هایی مبنی بر انتصاب کاردار برای ریاست این سفارت توسط طالبان، منتشر شد و سفارت تحت تأثیر جنگ قدرت قرار گرفت، پس از این سفارت با بیانیه ای اعلام کرد که هیچ تغییری در جایگاه سفیر رخ نداده است.

کشمکش بر سر قدرت پس از آن شروع شد که قدیر شاه که از سال ۲۰۲۰ به عنوان مشاور تجاری در سفارت مشغول به کار بود، در اواخر آوریل به وزارت امور خارجه هند نامه نوشت و ادعا کرد که او به عنوان کاردار سفارت از سوی طالبان منصوب شده است اما در بیانیه تعطیلی سفارت آمده: به طور قاطعانه هرگونه ادعای بی اساس در مورد اختلافات داخلی بین کارکنان سفارت رد و اقدام هر دیپلمات برای استفاده از بحران و درخواست پناهندگی در کشور ثالث تکذیب می شود.

سفارت افغانستان در بیانیه خود، مدعی حمایت نشدن توسط دولت هند بوده و ادعا کرد این موضوع مانع آنها برای انجام مؤثر وظایف خود می شود. در بیانیه آمده است: سفارت افغانستان در دهلی نو از سوی دولت هند حمایت نشده و این امر باعث شده که این سفارت نتواند به وظایف خود عمل کند. دولت هند هنوز به این ادعاها واکنشی نشان نداده است.

سفارت اذعان کرد آنها در خدمت بهتر به منافع افغانستان و شهروندان آن شکست خورده اند. در این بیانیه آمده است: ما ناتوانی خود را در برآوردن انتظارات و الزامات لازم برای تأمین منافع افغانستان و شهروندان آن به دلیل نبود حمایت دیپلماتیک در هند و نبود یک دولت قانونی کارآمد در کابل است، تایید می کنیم.

سفارت افغانستان گفت: به دلیل شرایط پیش بینی نشده، کاهش قابل توجهی در پرسنل و منابع مالی خود را شاهد بوده و این موضوع ادامه عملیات را برای آنها چالش برانگیز کرده است. در این بیانیه آمده است: عدم پشتیبانی به موقع و کافی برای تمدید روادید برای دیپلمات‌ها مانند دیگر بخش های حیاتی همکاری میان دو کشور منجر به ناامیدی قابل‌توجهی میان تیم ما شد و توانایی ما برای انجام وظایف معمول را به طور جدی مختل کرد.

هند هنوز تشکیلات طالبان را به رسمیت نشناخته است و برای تشکیل یک دولت فراگیر در کابل تلاش کرده است، علاوه بر این اصرار دارد که خاک افغانستان نباید برای هیچ گونه فعالیت تروریستی علیه هیچ کشوری استفاده شود.

در اوایل هفته جاری، منابعی در وزارت امور خارجه گفته بودند در حال بررسی وضعیت بحران و همچنین بررسی صحت و سقم ارتباط در مورد بسته شدن درهای سفارت افغانستان هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.