فوری/ دیدار روسای مجلس ایران و مصر بعد از یک دهه+ فیلم

پس از چهار دهه سردی روابط میان ایران و مصر، دقایقی پیش، رئیس مجلس مصر و محمدباقر قالیباف دیدار کردند.

در حاشیه نهمین اجلاس مجالس کشورهای عضو بریکس در آفریقای جنوبی رئیس مجلس مصر با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

 در این دیدار دو طرف بر تقویت روابط پارلمانی تهران - قاهره و توسعه همکاری های میان دوکشور تاکید کردند.

اختصاصی/ عکس یادگاری قالیباف در آفریقا

رئیس مجلس مصر در این دیدار ضمن اشاره به جایگاه دو کشور بزرگ ایران و مصر در منطقه، با دعوت از قالیباف برای سفر به مصر بر لزوم تحکیم روابط فی مابین تاکید کرد.

قالیباف نیز از رئیس مجلس مصر برای سفر به تهران به منظور ارتقای روابط پارلمانی دعوت کرد.

ایران و مصر پس از ۴ دهه سردی روابط امسال، ازسرگیری روابط را کلید زدند.

در این دیدار، روسای مجالس ایران و مصر بر توسعه روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌ها میان تهران و قاهره تاکید کردند. 

به گزارش خبرنگار اعزامی دنیای اقتصاد به آفریقای جنوبی، در این دیدار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار پارلمانی گفت: مصر همواره در تاریخ اسلام، کشوری تاثیرگذار بوده و باید تلاش کنیم ارتباط کشورهای اسلامی را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را توسعه دهیم.

او افزود: مجمع پارلمانی گروه بریکس فرصت خوبی برای کشورهای اسلامی از جمله ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ منطقه در جهت تقویت روابط دوجانبه و همکاری های منطقه‌ای است. همکاری‌های پارلمانی در توسعه پایدار روابط کشورهای شمال آفریقا و منطقه غرب آسیا بسیار موثر است. همچنین در حل مسایل مختلف منطقه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

ر ئیس مجلس تاکید کرد: اگر این همکاری‌ها محقق شود، چشم انداز روشنی پیش روی آینده دو کشور در راستای ارتقا روابط وجود دارد. 

رئیس مجلس مصر نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از دیدار با رئیس مجلس و هیات عالی رتبه پارلمانی کشورمان با ابراز خرسندی از این دیدار گفت :شما در صحبت‌های خود به تمامی موصوعاتی که بنده مد نظرم بود اشاره کردید و این نشان دهنده بینش عمیق شماست. معتقدم با حضور در گروه بریکس در مسیر درستی برای توسعه دو کشور قرار گرفته‌ایم و باید تلاش کنیم تا روابط و همکاری‌های دوکشور در موضوعات مختلف، افزایش یابد. 

او  با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان دو کشور تصریح کرد:  مردم مصر دوستداران اهل بیت (ع) هستند و در مناسبات مختلف اهل بیت را گرامی می‌دارند و به صورت مشخص برای امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) احترام زیادی قائل هستند و در روز میلادشان جشنی در مصر برگزار می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.