قالیباف بریکسی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به ژوهانسبورگ پیگیری راه‌های مقابله با چالش‌های پیچیده جهانی، ارتقای رشد اقتصادی و افزایش ثبات ژئوپلیتیک در منطقه بریکس اهداف محوری نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس در ژوهانسبورگ عنوان شده است. رئیس مجلس را در این سفر علیرضا سلیمی، علی کریمی‌فیروزجایی، مهرداد گودرزوند‌چگینی و محمد آشوری‌تازیانی نمایندگان مجلس، مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، همراهی می‌کنند.

محمد‌باقر قالیباف پیش از ترک تهران به مقصد آفریقای جنوبی با بیان اینکه تقویت روابط دوجانبه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران، آفریقای جنوبی و سایر پارلمان‌های عضو بریکس در جریان سفر به آفریقای جنوبی از اهداف این سفر است، گفت: مجمع پارلمانی بریکس در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار فعال و تاثیرگذار است. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» که رئیس مجلس را در این سفر همراهی می‌کند، قالیباف در ادامه سخنانش تصریح کرد: این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی برای شرکت در نهمین مجمع پارلمانی کشورهای عضو بریکس انجام می‌شود.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: مجمع پارلمانی بریکس از مجموعه پارلمان‌هایی است که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار فعال و تاثیرگذار است. کشورهای اصلی عضو بریکس در آخرین نشست خود در آفریقای جنوبی به ریاست این کشور، تصمیم گرفتند اعضای جدیدی را به مجموعه خود اضافه کنند که جمهوری اسلامی ایران از جمله آن بود و در آینده نزدیک به عضویت رسمی این گروه در می‌آید. قالیباف با اشاره به اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست روسای پارلمان‌های بریکس، اظهار کرد: طبیعتا فرصت‌های مناسب پارلمانی برای جمهوری اسلامی ایران با رویکرد چندجانبه‌گرایی و ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی در این سفر فراهم است که از سیاست‌های قطعی دولت و مجلس ما در این دوره است.  رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه ما می‌توانیم حلقه ارتباطات را وسیع‌تر کرده و فرصت‌های اقتصادی و سیاسی بیشتری برای کشور فراهم آوریم، گفت: به همین منظور نیز در این سفر ارتباطات دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی و گفت‌وگو بین کشورها و پارلمان‌های بریکس انجام می‌شود.

قالیباف در ادامه عضویت ایران در بریکس را از جهت سیاسی و اقتصادی و به ویژه با توجه به موقعیت جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک کشورمان بسیار موثر دانست و افزود: ۳ عضو از ۵ عضو اصلی بریکس به لحاظ جغرافیایی روسیه، هند و چین هستند که تاثیرگذاری بسیاری دارند و ما نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خود به ویژه در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و فرصت‌های پیشرفت علمی می‌توانیم به نوبه خود بسیار تاثیرگذار باشیم از این رو پیوستن ما به بریکس، شرایط توسعه همسایگان و در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم می‌کند.  

ایده تشکیل بریکس به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد که چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین (BRIC) گفت‌وگوهای مقدماتی را در حاشیه اجلاس شصت و یکم سازمان ملل آغاز کردند. نخستین اجلاس رسمی بریکس در سال ۲۰۰۹ در یکاترینبورگ روسیه با حضور مقامات ارشد چهار کشور برگزار شد. از آن زمان، هر سال‌ اجلاس کشورهای بریک برقرار بود تا در سال ۲۰۱۳ آفریقای جنوبی نیز به جمع آنها اضافه شد و «بریک» به «بریکس» تغییر نام داد. ایران نیز دوم شهریور ماه با اعلام سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در آغاز نشست «بریکس پلاس» با موافقت پنج عضو اصلی این گروه همراه با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عضویت بریکس درآمد.

عضویت ایران و دیگر کشورهای اعلام شده از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ (حدود سه ماه دیگر) رسمیت خواهد یافت. بر اساس این گزارش، در اجلاس سران گروه بریکس ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت ۶ کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، آرژانتین، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشورها حدود سه ماه دیگر از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی عضو رسمی این گروه خواهند شد.