خط و نشان اتحادیه اروپا برای «ماسک» / نمی‌توانی از اجرای قوانین شانه خالی کنی

 «ویرا ژورووا» کمیسر اتحادیه اروپا که مسئولیت نظارت بر اجرای محدودیت‌های جدید اتحادیه بر فعالیت شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارد، امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: «آقای ماسک آگاه است که نمی‌تواند از اجرای قوانین شانه خالی کند. او بر اساس قانون متعهد است و ما رفتار او را زیر نظر داریم.»

رکب تویتر به ترامپ/ افشای پیام‌های خصوصی دردسر شد

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) که از ماه گذشته میلادی به اجرا گذاشته شد، شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر سابق دارای بیشترین محتوای نادرست نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی است. پس از آن فیس‌بوک، دومین شبکه اجتماعی بلحاظ انتشار اخبار نادرست شناسایی شده است.

البته فیس‌بوک در کنار سایر غول‌های اینترنتی جهان از جمله گوگل، تیک‌تاک و مایکروسافت، با اجرای قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند اما ایکس زیر بار این قانون نرفته است. مقام‌های اتحادیه اروپا به آقای ماسک هشدار داده‌اند که یا قوانین جدید را می‌پذیرد یا با منع فعالیت این شبکه در اتحادیه مواجه می‌شود.

گزارش‌ها حاکیست که یوتیوب، متعلق به شرکت گوگل، بیش از ۴۰۰ کانال مرتبط با دولت روسیه را حذف و خود گوگل هم تبلیغات در این زمینه را فیلتر کرده است. مایکروسافت هم اعلام کرد که با اصلاح تنظیمات موتور جست‌وجوگر خود، محتواهای مرتبط با روسیه را تصفیه کرده است.

«ژورووا» مدعی شد که روسیه درگیر «جنگ ایده‌ها» و اطلاعات نادرست کرملین در شبکه‌های اجتماعی بزرگ رایج است. وی ادعا کرد که روسیه تلاش می‌کند تا «فضای اطلاعاتی ما را با نیمی از حقیقت و دروغ آلوده و تصویری نادرستی ایجاد کند که دموکراسی بهتر از دیکتاتوری نیست.»

رقابت سنگین سه کشور برای جلب نظر ماسک / بی‌محلی X به هدیه اردوغان!

کمیسر اتحادیه اروپا همچنین به شبکه‌های مجازی درباره انتشار اخبار نادرست در آستانه انتخابات پارلمانی اروپا هشدار داد و مدعی شد که تبلیغات کرملین «یک سلاح چند میلیون یورویی برای دستکاری اخبار است که هم روس‌ها، هم اروپایی‌ها و هم بقیه جهان را هدف گرفته است. بنابراین، بسترهای بزرگ اینترنتی باید این خطر را مد نظر قرار دهند.»

ماه پیش روزنامه «لو فیگارو» در گزارشی به نقل از تیری برتون کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، قانون دیجیتال اتحادیه را نشانگر «پایان دوران بی‌قانونی» ارزیابی کرد و آن را یک مانع محافظ برای مصرف‌کنندگان و دموکراسی‌های اروپایی نامید.

این روزنامه در تبیین قانون جدید که محدودیت‌های متعددی برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی و دیگر غول‌های اینترنتی در اتحادیه اروپا اعمال می‌کند، آورده است: هدف این مقررات جدید یک اصل است، «آنچه آفلاین غیرقانونی است، آنلاین غیرقانونی است».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.