گفت‌وگوی تلفنی پاشینیان و بلینکن+جزئیات

نخست وزیر ارمنستان و وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه تلفنی درباره اوضاع قره باغ با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

دولت ارمنستان خبر داد که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی درباره اوضاع انسانی در قره باغ و شرایط ارمنی‌های ساکن در این منطقه گفت‌وگو کردند.

منابع خبری روز شنبه از گفت‌و‌گوی نخست وزیر ارمنستان با صدر اعظم آلمان در خصوص آخرین وضعیت «قره باغ» خبر دادند.

موضع تازه عربستان درباره توافق با ایران

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) تنش‌ها در قره‌باغ کوهستانی شدت گرفت و باکو اعلام کرد آنچه «اقدامات محلی ضدتروریستی» خواند را آغاز می‌کند و خواستار خروج نیروهای ارمنستانی از منطقه قره‌باغ شد. ایروان در طرف دیگر اعلام کرد نیروی ارمنستانی در این منطقه وجود ندارد و اقدام باکو را تجاوز بزرگ خواند.

روسیه از دو طرف خواست خونریزی را پایان دهند و به تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک اختلافات بازگردند. یک روز بعد از آغاز عملیات باکو، با موافقت نیروهای ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه، جمهوری آذربایجان اقدام نظامی خود در این منطقه را تعلیق کرد.

نیروهای ارمنی‌ قره‌باغ کوهستانی چهارشنبه پس از نبرد سنگین ۲۴ ساعته،‌ با آتش‌بس طبق شرایط جمهوری آذربایجان و با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه موافقت کردند.

 در تحولی دیگر، منابع خبری روز شنبه از جشن شهروندان پایتخت جمهوری آذربایجان  پس از پیروزی جدید در منطقه «قره باغ » خبر دادند. به گزارش منابع خبری، شهروندان «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان روزهای جمعه و شنبه  با برافراشتن پرچم روسیه و ترکیه سوار بر خودروها «پیروزی» در قره باغ را جشن گرفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.