تهرانی‌‌‌ها در روز چقدر در ترافیک می‌‌‌مانند؟

در ادامه این مطلب آمده است: برآورد پلیس راهور تهران بزرگ حاکی است حجم ترددهای خودرویی روزانه شهروندان همزمان با شروع مهرماه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌‌‌کند. 

بر اساس گزارشی که در جلسه  ستاد استقبال از مهر ۱۴۰۲ ارائه شد،  افزودن ۴۳۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان پایتخت که شامل اتوبوس‌‌‌های نو و بازسازی‌شده است،  تزریق ۱۹۰ دستگاه ون جدید به خطوط پرمسافر تاکسیرانی،  جایگزینی مینی‌‌‌بوس به جای اتوبوس در تعدادی از خطوط کم‌‌‌مسافر و تزریق ناوگان آنها به سایر خطوط پرمسافر اتوبوسرانی،  اورهال قریب به ۱۹۰۰ دستگاه پله برقی در ایستگاه‌‌‌های مترو،  افزایش ۱۲ رام قطار هفت واگنه به خطوط که ظرفیت جابه‌‌‌جایی روزانه مترو را تا ۲۶۰ هزار نفر افزایش خواهد داد و نیز رایگان شدن سفر با مترو و اتوبوس برای محصلان به مدت ۱۵ روز کاری از ابتدای مهرماه و نیز اعمال تخفیف ۳۰درصدی برای تمام استفاده‌‌‌کنندگان از کیف پول الکترونیک شهروندی که قرار است اول مهر رونمایی شود،  از جمله اقداماتی است که با هدف کاهش سفر با خودروی شخصی و افزایش ضریب اقبال به حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.

به این ترتیب از اول مهر ماه تعداد اتوبوس‌‌‌های فعال تهران به ۳۰۰۰ دستگاه می‌‌‌رسد که از این تعداد روزانه دست‌‌‌کم ۲۱۰۰ دستگاه آماده سرویس خواهد بود. تفاوت بین اتوبوس‌‌‌های فعال و آماده سرویس در میزان آمادگی آنها برای خدمات‌‌‌رسانی است؛ به این ترتیب که تعدادی از اتوبوس‌‌‌های فعال تهران به واسطه سن بالا یا خرابی‌‌‌های متعدد،  روزانه یک یا چند سرویس ارائه کرده و سپس دچار نقص شده و امکان ادامه سرویس در آن روز را نخواهند داشت. همچنین روزانه ۱۴۰ تا ۱۴۵ رام قطار به خطوط مترو اعزام خواهد شد و به این ترتیب امکان اعزام‌‌‌های فوق‌‌‌العاده در ساعات اوج مسافرگیری مترو فراهم شده است.

اما همه آنچه برای شروع مهر ۱۴۰۲ برنامه‌‌‌ریزی شده است در نبود آمار و اطلاعات کامل از وضعیت ترافیک تهران صورت گرفته است؛ کمااینکه روز گذشته سردار حسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در واکنش به پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه شاخص اتلاف وقت روزانه تهرانی‌‌‌ها در ترافیک چقدر است؟ تاکید کرد که مطالعه جدیدی در این خصوص انجام نشده است.

وی گفت:  برآورد قبلی در دوره شیوع کرونا صورت گرفته که شرایط ترافیک طبیعی نبوده است. اشاره او به برآوردی است که در قالب یک کار مشترک از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ صورت گرفت و مدت زمان اتلاف وقت تهرانی‌‌‌ها در ترافیک را ۳۱ دقیقه محاسبه کرد. سال ۱۴۰۰ اما همچنان دورکاری در بسیاری از نهادهای دولتی و بخش خصوصی با ضرایب مختلفی اعمال می‌‌‌شد و در نتیجه نبض ترافیک به وضعیت روتین و طبیعی بازنگشته بود و از این رو آمار مذکور نمی‌تواند به هیچ وجه گویای شرایط فعلی ترافیک پایتخت باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.