تصمیم مهم اردوغان برای حل مسئله قره باغ

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (شنبه) تصریح کرد که به سران کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیشنهاد داده است تا نشست چهارجانبه‌ای را در خصوص قره‌باغ کوهستانی برگزار کنند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش کرد، رئیس‌جمهور ترکیه در یک کنفرانس خبری قبل از پرواز به سمت ایالات متحده آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما پیشنهاد یک نشست سه جانبه و حتی چهارجانبه در خصوص اوضاع قره‌باغ با مشارکت (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه)، (الهام) علی‌اف (رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان) و (نیکول) پاشینیان (نخست‌وزیر ارمنستان را مطرح کرده‌ایم».

موضع گیری طالبان درباره تنش میان آذربایجان و ارمنستان

بر اساس این گزارش، اردوغان تصریح کرد که قصد دارد درباره این نشست با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت‌وگویی را انجام دهد.

در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ (سوم اردیبهشت ماه)، نگهبانان مرزی جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی در مرز ارمنستان و در حقیقت ابتدای جاده در گذرگاه لاچین که به "استپاناکرت" (خان کندی) منتهی می‌شود، ایجاد کردند. این ایست بازرسی در بزرگراه جدیدی قرار دارد که پس از آتش‌بس ۲۰۲۰ برای دور زدن لاچین در ۱۶ کیلومتری روستای منطقه «سیونیک» ارمنستان ساخته شد.

پیش از آن، گروهی که خود را فعالان محیط زیست جمهوری آذربایجان می‌خواندند، در دسامبر ۲۰۲۲، جاده فوق را مسدود کردند و مدعی شدند که این یک اقدام در حقیقت نشان دادن اعتراض به بهره برداری غیرقانونی از ذخایر معدنی در قره باغ بوده است.

جمهوری‌ آذربایجان تأکید دارد که به واسطه استفاده غیرقانونی ارمنستان از جاده منتهی به استپانکرت و تهدیدات امنیتی، ایست بازرسی در مرز ارمنستان ایجاد کرده است. در عین حال، مقام‌های ارمنستان، راه‌اندازی ایست بازرسی از سوی جمهوری آذربایجان را نقض آشکار بیانیه سه‌جانبه رهبران ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ است و این‌که مسدود کردن گذرگاه لاچین به فاجعه انسانی در قره‌باغ کوهستانی منجر شده است.

سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره یک معاهده صلح در آینده را آغاز کردند و در پایان ماه می امسال، پاشینیان گفت که ایروان آمادگی به رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی سابق یعنی همراه با قره‌باغ کوهستانی دارا است.

از طرف دیگر، علی‌اف تصریح کرد در صورتیکه ارمنستان موضع خود را در زمینه به رسمیت شناختن حاکمیت باکو بر قره‌باغ کوهستانی تغییر ندهد، جمهوری آذربایجان و ارمنستان احتمالاً قبل از پایان سال جاری میلادی توافق صلح را به امضا درمی‌آورند.

در سپتامبر ۲۰۲۳، پوتین تصریح کرد که رهبری ارمنستان در اصل حاکمیت جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ را به رسمیت شناخته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.