فورد همچنین هفته گذشته قبل از لنگر انداختن ناو آمریکایی در آنتالیا، با گروهی از کشتی‌های جنگی ترکیه، تانکرهای سوخت‌رسان، اف-۱۶ها و کی‌سی-۱۳۵، ارتباط برقرار کرد؛ جایی که به گفته مقامات آمریکایی قرار است «دوباره میزبان مقامات محلی و رهبران نظامی برای ضیافت شام باشد تا اتحاد قوی و گسترده بین ایالات متحده و ترکیه را در آنتالیا جشن بگیرند.» یکی از اعضای گروه ضربات ناوبر فورد، موسوم به رزم‌ناو موشک هدایت‌شونده یواس‌اس نرماندی، روز شنبه پس از نزدیک به یک ماه آموزش در کنار نیروی دریایی ترکیه، عازم بندری در پایگاه دریایی آکساز در مارماریس شد. نیروی دریایی آمریکا گفت که این رزمایش‌ها شامل رزمایش‌های دفاع هوایی و جنگ ضد زیردریایی بود. در اوایل این ماه در استانبول، فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه و معاون فرمانده ناوگان ششم ایالات متحده، دریاسالار توماس ایشی، میزبان مقامات ترکیه در کشتی فرماندهی سواس‌اس مونت ویتنی در هجدهم اوت بود.

آخرین سفر گزارش‌شده از ویتنی به ترکیه به اواخر سال۲۰۲۱ برمی‌گردد که با سرزنش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پیش از حمله کشورش به اوکراین همزمان بود. با این حال سخنگوی ناوگان ششم نیروی دریایی ایالات متحده جزئیات بیشتری را تا زمان انتشار ارائه نکرد.دیپلماسی دریایی دوستانه واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که مقامات دو طرف اقیانوس اطلس آن را فرصتی برای اصلاح روابط بین دو متحد ناتو می‌دانند. گروهی از قانون‌گذاران دو حزب - نمایندگان جو ویلسون، دین فیلیپس و ویکتوریا اسپارتز - اواخر هفته گذشته با فواد اوکتای، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه در آنکارا دیدار کردند تا راه‌های رو به جلو درباره طرح دولت بایدن برای فروش اف-۱۶ را بررسی کنند. روزنامه حریت گزارش داد که ارزش جت‌های جنگنده اف-۱۶ و کیت‌‌های ارتقایافته برای ارتقای ناوگان ترکیه در حدود ۲۰میلیارد دلار است.

ترکیه از زمانی که در سال۲۰۱۹ پس از اینکه آنکارا سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ مسکو را با وجود هشدارهای واشنگتن خریداری کرد، از ساخت برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ ایالات متحده کنار گذشته شد. آمریکا، ترکیه را متهم کرده بود که آنکارا وارد یک رابطه عاشقانه با مسکو شده است. قبل از ترک قدرت، دولت ترامپ در واکنش به این اقدام، تحریم‌های اقتصادی محدود و در عین حال بی‌سابقه‌ای را علیه آژانس اصلی صنایع دفاعی ترکیه وضع کرد. روابط از آن زمان تاکنون تیره مانده است. انتقادات علنی تلخ دولت اردوغان در واکنش به سیاست‌های ایالات متحده، مانند حمایت نظامی مستمر از مبارزان کرد سوری در نبرد علیه داعش در مرز جنوب شرقی ترکیه، به آرمان اردوغان در کنگره کمکی نکرده است؛ جایی که قانون‌گذاران بانفوذ در آمریکا در سال‌های اخیر فروش عمده تسلیحات به آنکارا را متوقف کرده‌اند. رئیس کمیته روابط خارجی سنا، سناتور باب منندز قول داده است که پیشنهاد فروش اف-۱۶ توسط دولت بایدن را مسدود کند.

فروش عمده تسلیحات آمریکا به ترکیه، دولت اردوغان را تشویق کرده است تا صنعت دفاعی داخلی این کشور را تقویت کند. ترکیه در سال‌های اخیر به سرعت به‌عنوان یک رهبر در صادرات پهپادهای مسلح ظاهر شده است و هواپیماهای بدون سرنشین بایکار در درگیری‌ها از قره‌باغ تا لیبی نقش محوری دارند. جنگ تمام‌عیار روسیه علیه اوکراین اهمیت استراتژیک ترکیه را برای واشنگتن بیشتر کرد؛ اما ترکیه از قبل از جنگ نیروی دریایی خود را در دریای سیاه مستقر نکرده است و متحد خود در ناتو را در خط مقدم رویارویی ژئواستراتژیک قرار داده است. آنکارا سال گذشته از موقعیت نوظهور خود بین غرب و روسیه برای مذاکره درباره توافقی استفاده کرد که به موجب آن مسکو به کشتی‌های اوکراینی اجازه می‌دهد غلات مورد نیاز خود را از طریق دریای سیاه به خارج از کشور صادر کنند. اما این توافق هم‌اکنون اجرا نمی‌شود.