اعتراف رئیس رژیم اسرائیل به اوضاع بحرانی

رئیس رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم تاکنون شاهد چنین بحرانی در بخش سیاست داخلی نبوده است.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) در سخنانی در ارتباط با لایحه «تغییرات قضایی» بار دیگر در خصوص پیامدهای این طرح هشدار داد و گفت که هرگز رژیم صهیونیستی تاکنون شاهد چنین بحرانی در سطح داخلی نبوده است.

افشاگری یک کارشناس از علت درگیری‌ها در شبکه اینترنشنال+فیلم

هرتزوگ در مراسم سالروز مرگ «شمعون پرز» رئیس اسبق رژیم اشغالگر قدس، گفت: «۹ ماه است که اسرائیل در عمق یک بحران بر سر قانون به سر می‌برد که پیامدهای زیادی بر اقتصاد و امنیت گذاشته است».

رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه مذاکره میان کابینه و گروههای سیاسی مخالف برای حل و فصل بحران را بی نتیجه دانست و از طرفین خواست تا با یکدیگر بیش از این گفت‌و‌گو کرده و به حرف یکدیگر گوش فرا دهند.

او تأکید کرد که در این شرایط باید نتیجه مذاکرات برد-باخت نباشد که در آن صورت نتیجه اصلی باخت برای همه است.

تاکنون چند دور مذاکره با پادرمیانی هرتزوگ بین ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو و ائتلاف مخالفان به ریاست یائیر لاپید و بنی گانتس از سران مخالف برگزار اما به نتیجه ای نرسیده است.

طرح تغییرات بنیادین در سیستم قضایی رژیم صهیونیستی که کابینه نتانیاهو از آن با عنوان «اصلاحات» یاد می‌کند، موجب کاهش شدید اختیارات دادگاه عالی خواهد شد، به گونه‌ای که این دادگاه دیگر نخواهد توانست بر مصوبات کابینه و انتخاب وزرا نظارت داشته باشد. مخالفان از این طرح با عنوان کودتای سیاسی نتانیاهو و دیکتاتوری او یاد می‌کنند و ما‌‌ه‌هاست که دست به اعتراضات خیابانی زده‌اند و همچنین طی ماههای گذشته صدها نفر از نیروهای ذخیره ارتش اشغالگر قدس از جمله صدها خلبان، در اعتراض به این طرح از حضور در یگان خدمتی خود خودداری کرده‌اند.

هزاران نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست شامگاه شنبه گذشته در ادامه اعتراضات خود به تصویب لایحه جنجالی تغییرات قضایی کابینه رژیم صهیونیستی، برای سی و پنجمین هفته متوالی دست به تظاهرات زدند.

شهرک‌نشینان صهیونیست شنبه شب، در ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و لایحه تغییرات قضایی مورد نظر این کابینه تظاهرات کردند.

روسای اپوزیسیون رژیم صهیونیستی لایحه تغییرات قضایی را که کابینه نتانیاهو بدنبال تصویب مفاد آن در کنست (پارلمان) این رژیم است، برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

نتانیاهو مدعی است این لایحه بر دموکراسی ادعایی صهیونیست ها تاثیری نخواهد گذاشت و هدف آن، بازگرداندن تعادل میان دستگاه‌ها (قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی) است.

در این میان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته، سه‌شنبه ۵ سپتامبر از «بنی گانتز»، یکی از رهبر مخالفان و رئیس حزب اردوگاه دولت خواست تا هرگونه پیش شرطی را برای گفت‌وگوهای داخلی کنار بگذارد و برای دستیابی به یک توافق درباره طرح تغییرات قضایی وارد رایزنی با کابینه ائتلافی شود.

گانتز تنها چند لحظه بعد به درخواست نتانیاهو پاسخ داد؛ او از قبول دعوت نخست‌وزیر کابینه برای گفت‌وگو بین دو ائتلاف امتناع کرد. گانتز در توئیتی نوشت: «شهروندان اسرائیل و ارتش اسرائیل به انسجام و اتحاد نیاز دارند».

رئیس حزب اردوگاه دولت افزود: «این دولت برای ادارهٔ کشور مناسب نیست. نتانیاهو باید کنست را منحل کند و دولت اسرائیل باید به انتخاباتی برود که امکان ادغام جامعهٔ اسرائیل را فراهم کند.»

قبل از این پاسخ گانتز، نتانیاهو ازاعضای حزب او و مخالفان همراهش دعوت کرده تا صبح امروز بعد با تیم مذاکره کننده از ائتلاف حکومتی به گفت‌وگو بنشینند. نتانیاهو در این باره اذعان کرده بود: «این چیزی است که اکثریت مردم اسرائیل انتظار دارند: بحث‌های سازنده که منجر به توافق شود».

پیام نخست‌وزیر صهیونیست‌ها پس از دیدار او با «یاریو لوین»، وزیر دادگستری کابینه در عصر روز گذشته، سه‌شنبه منتشر شد. رسانه‌های عبری گزارش دادند که دیدار نتانیاهو و لوین در مورد آخرین پیشنهاد «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم اشغالگر برای حل و فصل اختلافات سیاسی تل‌آویو درباره تغییرات قضایی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

این در حالی است که لوین صبح روز گذشته در مورد چارچوب پیشنهادی هرتزوگ ابراز تردید کرده و آن را «غیر ممکن» خوانده بود. طبق گزارش‌های عبری، وزیر دادگستری کابینه تل‌آویو، خطوط کلی طرح توافق بر سر تغییرات قضایی پیشنهادشده توسط هرتزوگ، را رد کرده و به گفته یکی از اعضای ارشد ائتلاف حکومتی، برای این کار از نتانیاهو چراغ سبز دریافت کرده بود.

لوین، وزیر جنجالی نتانیاهو و طراح اصلی تغییرات قضایی درباره مخالفت خود با طرح هرتزوگ برای خروج تل‌آویو از بحران داخلی، می‌گوید: «این طرح چیزی را برای تغییر کمیته انتخاب قضات دیوان عالی عوض نمی‌کند؛ از نظر ما این یک تسویه حساب نیست، مردم ما احساس ناامیدی خواهند کرد».

او صبح روز گذشته در گفت‌وگویی رادیویی اذعان می‌کند: «ممکن است با پیشنهاد جدیدی که از سوی رئیس‌جمهور اسحاق هرتزوگ برای حل و فصل اختلاف تنظیم شده، موافقت شود؛ آن هم به عنوان بخشی از رایزنی‌های غیرمستقیم بین نمایندگان حزب لیکود و اردوگاه ملی. اما باز هم گفت‌وگوها، این هدف و موضوع اساسی ما را که تغییر سازوکار انتخاب قضات است، تغییر نمی‌دهد».

رسانه‌های رژیم صهیونیستی همان دیروز با استناد به اظهارات لوین، گزارش داده بودند که طرح هرتزوگ، برای توافق ائتلاف حکومتی و مخالفان کنست، درخصوص طرح تغییرات قضایی شکست خورده است.

شبکه آی۲۴ در بخش دیگری از گزارشش نوشت که درخواست نتانیاهو برای گفت‌وگو با گانتز یک روز پس از آن صورت مطرح شد که شبکه۱۲ رژیم اشغالگر اعلام کرده بود: «گفت‌وگوها بین ائتلاف حاکم در اسرائیل و مخالفان با میانجیگری رئیس اسحاق هرتزوگ در مورد اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت در جریان است».

در این گزارش آمده بود که منابعی آگاه از اقامتگاه رئیس رژیم صهیونیستی فاش کرده‌اند که نتانیاهو، تمایل خود را برای مطالعه و بررسی طرح پیشنهادی هرتزوگ ابراز کرده است. طبق این طرح، لوین باید موافقت کند که روند قانون‌گذاری بخش‌هایی از طرح اصلاحات قضایی را به مدت یک سال و نیم متوقف کند؛ شرط این امر هم تغییر ترکیب کمیته انتخاب قضات است که کابینه انتظار دارد با آن موافقت شود.

طرح هرتزوگ مبنی بر حل اختلافات کابینه نتانیاهو و مخالفان از طریق گفت‌وگو که از ماه‌ها قبل آغاز شده، تاکنون راه به جایی نبرده است و مخالفان تغییرات قضایی، این هفته برای سی و پنجمین هفته متوالی در سرزمین‌های اشغالی به خیابان آمدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.