او افزود: «می‌خواهم تاکید کنم باید از روی تصمیم و درایت اقدام کنیم. از مردم می‌خواهم خودشان دست به اعمال قانون نزنند، ما پلیس، ارتش و نیروهای امنیتی داریم و آنها طبق اوامر کابینه عمل خواهند کرد.» نخست‌وزیر اسرائیل ادامه داد: «ما در یکی از بدترین حملاتی قرار داریم که طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.» شبکه ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داد، کابینه امنیتی اسرائیل عصر دیروز شنبه جلسه تشکیل داد. نتانیاهو در حال بررسی وضعیت امنیتی بعد از حمله است. صفحه رسمی «اسرائیل به زبان عربی» اعلام کرد تعداد کشته‌ها به ۹تن رسیده و تعداد زخمی‌ها ۱۲تن است. شبکه فلسطین الیوم نیز گزارش داد، مجری عملیات به نام « خیری علقم » از اردوگاه شفعاط در شمال قدس و ۲۱ ساله است.

رئیس پلیس اسرائیل در قدس گفت: ‌«این یکی از بدترین حملاتی است که تاکنون طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم. تاکنون تحقیقات نشان می‌دهد فرد مجری، این عملیات را تنها انجام داده و به هر کسی که مقابلش بوده تیراندازی کرده است. او از کلت استفاده کرده است.» پلیس در اعلام جزئیات این حادثه گفت: «این حمله در مقابل کنیسه یهودی در محله شهرک‌نشین نبی یعقوب (نیفی یعقوب) رخ داد و این کنیسه و اطراف آن به چهارراه بیت حنینا می‌رسد که مجری عملیات در آنجا به شهادت رسید. او فلسطینی است و شناسنامه آبی دارد و هیچ سوء‌سابقه یا فعالیت امنیتی و فعالیت تشکیلاتی ندارد.» پلیس همچنان روی تعداد کسانی که در این عملیات شرکت داشتند، کار می‌کند و معتقد است وضعیت زخمی‌ها خطرناک است. این حمله یک روز بعد از یورش نظامیان اسرائیلی به شهر و اردوگاه جنین رخ داد که به درگیری‌هایی منجر شد و در جریان آن نیروهای اشغالگر اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور به سمت جوانان فلسطینی کردند که منجر به شهادت ۱۰فلسطینی شد. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و کمیسر پلیس نیز به محل حادثه رفتند. یوآو گالانت، وزیر جنگ نیز سفرش به آمریکا را در پی حمله قدس متوقف کرد. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این حمله خونین‌ترین حمله از سال۲۰۱۱ است که منجر به کشته شدن هشت اسرائیلی در مدرسه دینی شد.

«جیمز بِیز» هم در گزارش دیروز شنبه در الجزیره نوشت: «آنچه ما می دانیم این است که یک خودروبه در جلویی کنیسه کوبید، یک مرد مسلح از آن خارج شد و شروع به گشودن‌آتش کرد.» او به نقل از پلیس اسرائیل افزود که مظنون «فاقد پیشینه امنیتی» بوده است. یک دانش‌آموز ۱۸ساله اسرائیلی می‌گوید: «من صدای پی‌درپی گلوله را شنیدم.» گزارشگر الجزیره نوشت، «جاسم قاسم»، سخنگوی حماس گفت که حمله روز جمعه «پاسخ به جنایتی بود که اسرائیل با اشغال جنین انجام داد و پاسخی طبیعی بود به «اقدامات جنایت بار اشغالگران.» الجزیره نوشت هنوز کسی [تا لحظه تنظیم این گزارش] مسوولیت حمله را به عهده نگرفته است. بر این اساس، هم حماس و هم جهاد اسلامی اگرچه به تمجید از این اقدام پرداختند، اما مسوولیت حمله را نپذیرفتند. صاحب‌نظران معتقدند که افزایش تنش میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی می‌تواند شرایط را از حالت کنترل خارج کند. نتانیاهو تندروترین کابینه تاریخ اسرائیل را چیده و فلسطینی‌ها هم عزم خود را برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده جزم کرده‌اند. اما این تحولات موجب یک اتفاق مثبت در سرزمین‌های اشغالی هم شده است. ساکنان فلسطین پرچم‌های حماس و فتح را در دست گرفته و در هوا به اهتزاز درآورده بودند.