مکرون کوتاه آمد!/ نظامیان فرانسه این کشور را ترک می‌کنند

 یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: مذاکره درباره عقب‌نشینی عناصر خاصی از ارتش فرانسه آغاز شده است. وی افزود که پیشرفت‌هایی در باره «تسهیل جابجایی منابع نظامی فرانسه» حاصل شده است.

حدود یک هزار و ۵۰۰ نظامی فرانسه در چارچوب برنامه مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل آفریقا در نیجر حضور دارند.پس از کودتای نیجر گمانه‌زنی‌ها درباره خروج نظامیان فرانسه از نیجر افزایش یافت. ماهامان الامین زین نخست وزیر تعیین شده از سوی نظامیان حاکم بر نیجر هفته جاری گفت که تداوم حضور نظامیان فرانسوی در خاک نیجر غیرقانونی و آنها باید خارج شوند و مذاکرات برای خروج سریع آنها نیز ادامه دارد.

وی افزود: دولت (کودتا) در نیجر، تمام توافقنامه‌های نظامی این کشور با فرانسه را لغو کرده است و هم اکنون حضور نیروهای نظامی در نیجر، غیرقانونی است. وی در عین حال گفت: حفظ همکاری میان دو کشور که مشترکات بسیاری با هم دارند، البته تا جایی که ممکن باشد، برای ما بسیار اهمیت دارد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری «محمد بازوم» رئیس جمهوری این کشور را به اتهام فساد، همدستی با غرب و بی تفاوتی به فقر برکنار کردند و درخواست‌های سازمان ملل متحد، کشورهای غربی و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) برای بازگرداندن او را رد کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.