خروج نظامیان فرانسه از نیجر آغاز شد؟

رسانه‌ها گزارش کردند که فرانسه مذاکراتی را با برخی از مقامات ارتش نیجر برای خروج نیروهای خود از این کشور واقع در قاره آفریقا آغاز کرده است.

رسانه‌ها روز سه شنبه گزارش کردند که فرانسه مذاکراتی را با برخی از مقامات ارتش نیجر برای خروج برخی از نیروهای خود از این کشور پس از کودتای ماه جولای آغاز کرده است.

وبگاه «نشنال» به نقل از روزنامه «لوموند» نوشت که تاکنون شمار نظامیان فرانسوی و زمان خروج آنها مشخص نشده است.

اوایل مردادماه بود که شماری از نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر با کودتا «محمد بازوم» را از قدرت برکنار کردند. این اقدام با مخالفت شدید فرانسه آمریکا و فرانسه همراه شد. شورای نظامی نیجر خواستار عدم مداخله پاریس در امور این کشور است و محمد بازوم دست‌نشانده فرانسه در نیجر می‌داند.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگو با رهبران کودتا انجام نمی‌شود، بلکه با مقامات عادی ارتش که فرانسه مدت‌ها با آنها همکاری داشته انجام می‌شود.

این در حالی است که «علی ماهامانه لمینه زین» نخست وزیر جدید نیجر روز دوشنبه در نشست خبری گفت که تلاش‌هایی برای خروج نیروهای فرانسوی از کشورش در حال انجام است.

هزاران نفر در نیجر اخیرا با برپایی تظاهراتی خواستار خروج نیروهای فرانسوی شدند. این تظاهرات در پایتخت نیجر انجام شد و طی آن مردم از دولت فرانسه درخواست کردند نیروهای خود را بر اساس تقاضای حکومت نظامی که از  ماه ژوئیه قدرت را به‌دست گرفته، از این کشور خارج کند.

فرانسه، قدرت استعماری سابق در نیجر، پس از کودتا اعلام کرد  به همکاری نظامی با نیجر پایان خواهد داد و تمام کمک‌ها را به این کشور قطع خواهد کرد. نظامیان فرانسوی درشهرهای «نیامی» و «آیورو» نزدیک مرز مالی، مستقر هستند .برخی از نیروهای فرانسوی می‌توانند در چاد، مستقر شوند. عقب‌نشینی از نیجر ضربه‌ای به نفوذ فرانسه در منطقه خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.