به کار بردن واژه «خلیج فارس» در اجلاس بریکس توسط پوتین+فیلم

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه در جریان سخنرانی در نشست بریکس در آفریقای جنوبی که مجازی صورت گرفت، از واژه خلیج فارس در توضیح طرح‌های ارتباطی گروه بریکس استفاده کرد.

پوتین گفت: اولویت مهم بریکس ایجاد مسیرهای پایدار و امن برای حمل و نقل جدید است که در جلسه بریکس به آن اشاره کردم.

وی ادامه داد: من همچنین در مورد نقش توسعه مسیرهای بین قاره‌ای صحبت کردم. برای مثل کریدور شمال جنوب که بنادر روسیه را در دریای شمالی و بالتیک به سواحل خلیج فارس و اقیانوس هند متصل می‌کند. این مسیر می‌تواند در آینده انتقال بیش از ۳۰ میلیون تن کالا را در سال تضمین کند.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریور ماه (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه دارد.

در ادامه نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، امروز با عضویت ایران و پنج کشور عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس» ، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.