مسکن، درآمد خانوار را بلعید/رفاه کاهش می‌یابد؟

در دهه گذشته تحت تاثیر تغییرات شرایط اقتصادی و سیاسی، ترکیب هزینه‌های خانوار نیز تغییر کرده است. عمدتا زمانی که درآمد یک خانوار دچار کاهش می‌شود، نسبت هزینه‌های اختصاص یافته به کالاهای ضروری افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر فرصت هزینه‌کرد خانوار در گروه‌های کالایی دیگر همچون تفریح و فرهنگ یا پوشاک محدودتر می‌شود. 

آنطور که اکوایران گزارش داده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم هزینه‌های اختصاص‌یافته به خوراکی و مسکن در مناطق شهری در سال‌های گذشته افزایش یافته که احتمالا این قضیه ناشی از تورم شدید کالاهای خوراکی و مسکن در دو سال اخیر بوده است.

محدودتر شدن انتخاب‌های هزینه‌ای

به طور‌ کلی در دهه گذشته، حداقل یک سوم هزینه‌ خانوارهای شهری مربوط به تامین مسکن بوده است. از سال 1394 هزینه‌های مربوط به این گروه کالایی بیشتر شده و نهایتا سهم آن از 34 درصد به بیش از 38 درصد در سال گذشته رسیده است. 

شرایط هزینه‌های مربوط به خوراکی کمی متفاوت است. ابتدای دهه 90 تورم خوراکی‌ها بالا بود و حتی به 45 درصد در سال نیز رسید. به این ترتیب سهم هزینه‌های خوراکی خانوار شهری در ابتدای این دهه حدودا 27 درصد بود. با گذشت زمان و کاهش تورم خوراکی‌ها، سهم این بخش از سبد مصرفی کاهش یافت و در سال 96 به 23 درصد کاهش پیدا کرد. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر««رفاه» آب رفت؟ / بهای رشد اجاره برای شهرنشینان» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.