بوفون از فوتبال خداحافظی کرد

جان لوئیجی بوفون اسطوره بی‌بدیل دروازه‌بانی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد!

جان لوئیجی بوفون، دروازه‌بان نامدار ایتالایی که سابقه قهرمانی در جام جهانی ۲۰۰۶ را هم در کارنامه خود دارد، در ۴۵ سالگی با انتشار ویدیویی به طور رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا و یوونتوس با انتشار ویدئو و متنی نوشت: "اینجا تمام می شود، تو به من همه چیز دادی، من همه چیز را به تو دادم، ما با هم برنده شدیم."

سنگربان تیم ملی ایتالیا که سال‌ها با پیراهن یوونتوس به میدان رفته بود، چند سال پایانی فوتبال خود را در تیم پارما به میدان رفت. 

وی که در آستانه ثبت رکورد تاریخی با حضور در ششمین جام جهانی دوران فوتبالش بود، در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷، پس از حذف مقابل تیم ملی سوئد در پلی آف مقدماتی جام جهانی و جا ماندن ایتالیا از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، با چشمانی گریان، از فوتبال ملی خداحافظی کرد. از دیدگاه عده ای از کارشناسان، طبق آمار، او را بهترین دروازه بان تاریخ فوتبال میدانند.

زندگی ورزشی

بوفون در سن ۱۲ سالگی به تیم بوناسولا و در ۱۳ سالگی به تیم پارما پیوست. او در سن ۱۳ سالگی در خط حمله به عنوان یک مهاجم بازی می‌کرد و یکسال در همین پست باقی‌ماند. در ۱۴ سالگی هر دو دروازه‌بان تیم وی مصدوم شدند و وی مجبور شد از دروازه دفاع کند و دو هفته در پست دروازه‌بانی ماند. پس از آن بود که کار خود را به صورت رسمی در پست دروازه‌بانی شروع کرد و سرانجام در سال ۱۹۹۵، برای اولین بار مقابل تیم میلان در رقابت‌های سری آ حاضر شد.

بوفون در سال ۲۰۰۱ در انتقالی رکوردشکن با مبلغ ۵۴ میلیون یورو به یوونتوس پیوست که در دوران خود رقم بسیار بالایی بود. او مزد این هزینه هنگفت را هم به یووه برگرداندند و سال‌های سال در این تیم درخشید و حتی در ماجرای کالچوپولی و سقوط یوونتوس به دسته پایین‌تر هرگز این تیم را ترک نکرد. 

وی در روز ۱۹ می ۲۰۱۸، در دقیقه ۶۳ و در بازی مقابل تیم هلاس ورونا از تیم یوونتوس خداحافظی کرد و به باشگاه پاریس سن ژرمن پیوست. بوفون پس از یک فصل حضور در پاریس سن ژرمن موفق به کسب جام قهرمانی لیگ یک و سوپرکاپ فرانسه شد. او در سال ۲۰۱۸ از این تیم جدا شد. پس از جدایی از پاریس سن ژرمن دوباره به یوونتوس پیوست و گلر دوم باشگاه یوونتوس شد و در فصل ۲۰۲۱، از باشگاه فوتبال یوونتوس جدا شد و به پارما پیوست.

با وجود اینکه افتخارات بسیاری را کسب کرده، هیچ گاه نتوانست جام لیگ قهرمانان اروپا را لمس کند. او سه بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید اما هیچ بار طعم قهرمانی را نچشیده و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، با پیراهن یوونتوس نایب قهرمان اروپا شده‌است. قرار بود سال ۲۰۱۷، پس از قهرمانی یوونتوس در اروپا از فوتبال خداحافظی کند که سپس پس از نایب قهرمانی خداحافظی از فوتبال را به سال ۲۰۱۸، موکول کرد. یوونتوس این بار هم در یک چهارم نهایی از اروپا حذف شد، آن هم توسط رئال و پنالتی کریس رونالدو در دقیقه ۹۰ که اعتراضات بوفون را دربرداشت که منجر به اخراج وی شد. وی معتقد بود که آن صحنه پنالتی نبود و اخراج وی نیز بی علت بود. درمجموع پایان بدی برای او در اروپا بود؛ همه فکر می‌کردند این آخرین بازی او در اروپاست و بعد از فوتبال خداحافظی می‌کند اما با آمدن به پاری سن ژرمن حضور دوباره‌اش را سطح اول فوتبال دنیا و ماجراجویی اش برای قهرمانی اروپا دوباره آغاز کرد.

افتخارات باشگاهی

رکورددار بیشترین بازی در تیم ملی ایتالیا و در ترکیب یوونتوس

پارما

جام حذفی ایتالیا ۱۹۹۹–۱۹۹۸

سوپرجام فوتبال ایتالیا ۱۹۹۹

لیگ اروپا ۱۹۹۹–۱۹۹۸

یوونتوس

سری‌آ (۱۰ بار) ۲۰۰۲–۲۰۰۱، ۲۰۰۳–۲۰۰۲، ۲۰۱۲–۲۰۱۱، ۲۰۱۳–۲۰۱۲، ۲۰۱۴–۲۰۱۳، ۲۰۱۵–۲۰۱۴، ۲۰۱۶–۲۰۱۵، ۲۰۱۷–۲۰۱۶، ۲۰۱۸–۲۰۱۷، ۲۰۲۰–۲۰۱۹

سری بی ۲۰۰۷–۲۰۰۶

کوپا ایتالیا (۵ بار) ۲۰۱۵–۲۰۱۴، ۲۰۱۶–۲۰۱۵، ۲۰۱۷–۲۰۱۶، ۲۰۱۸–۲۰۱۷، ۲۰۲۱–۲۰۲۰

سوپرجام فوتبال ایتالیا (۶ بار) ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۲۰

نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا (۳بار) ۲۰۰۴-۲۰۰۳، ۲۰۱۵–۲۰۱۴، ۲۰۱۷–۲۰۱۶

پاری سن ژرمن

لیگ ۱ ۲۰۱۹–۲۰۱۸

سوپر جام فوتبال فرانسه ۲۰۱۸

ایتالیا

جام جهانی فوتبال: ۲۰۰۶

جام ملت‌های اروپا: ۲۰۱۲ نایب قهرمان

جام کنفدراسیون‌ها: ۲۰۱۳ عنوان سوم

افتخار فردی

جایزه براوو: ۱۹۹۹

بهترین دروازه‌بان اروپا: ۲۰۰۳، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷

دروازه‌بان سال باشگاه‌های یوفا: ۰۳–۲۰۰۲، ۱۷–۲۰۱۶

بهترین بازیکن سال یوفا: ۰۳–۲۰۰۲

عضو فیفا ۱۰۰

عضو تیم منتخب جام جهانی ۲۰۰۶

بهترین دروازه‌بان جام جهانی ۲۰۰۶

دروازه‌بان سال سری‌آ: ۱۹۹۹, ۲۰۰۱, ۲۰۰۲, ۲۰۰۳, ۲۰۰۵, ۲۰۰۶, ۲۰۰۸, ۲۰۱۲, ۲۰۱۴, ۲۰۱۵, ۲۰۱۶, ۲۰۱۷

عضو تیم سال یوفا: ۳ بار 

بهترین دروازه‌بان دهه: ۲۰۰۰–۲۰۱۰

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین دروازه‌بان ۲۵ سال اخیر: ۲۰۱۰

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین دروازه‌بان قرن ۲۱

ستارگان تیم‌های فینالیست جام ملت‌های اروپا: ۲۰۰۸, ۲۰۱۲

تیم سال سری آ ایتالیا: ۲۰۱۲، ۲۰۱۴

تیم فصل لیگ اروپا: ۲۰۱۳–۱۴

فیفا وی را در سال ۲۰۱۰، بهترین دروازه‌بان ۲۴ سال گذشته جهان و همچنین بهترین سنگربان قرن ۲۱ معرفی کرد.

وی بیشترین بازی با پیراهن تیم ملی ایتالیا را با ۱۷۵ بازی نیز در کارنامه خویش دارد. او در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶، رکورد بیشترین تعداد و بیشترین زمان بسته نگاه داشتن دروازه در سری آ را شکست. این رکورد پیش از این در اختیار دروازه‌بان روسی میلان بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.