ربع جهان در جام‌جهانی

با افزایش تیم‌های جام جهانی از ۳۲ کشور به ۴۸، به جای ۶۴ مسابقه در مجموع ۱۰۲ بازی برگزار می‌شود که این درآمدهای فدراسیون جهانی فوتبال را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. مدت زمان برگزاری این رقابت‌ها هم به ۳۹ روز افزایش می‌یابد و تیم‌ها حداکثر ۸ مسابقه انجام خواهند داد؛ یعنی یک بازی بیشتر از جام‌های جهانی اخیر. این تغییرات قطعا سبب می‌شود تا پای تیم‌های ملی نه چندان قدرتمند هم به جام جهانی باز شود. تورنمنتی که ویترین رقابت در رشته فوتبال محسوب می‌شود، اما قطعا با این تصمیم سطح کیفی آن پایین‌تر خواهد آمد. به عنوان مثال در جام جهانی اخیر تیم‌هایی نظیر قطر (که میزبان رقابت‌ها بود) و کانادا بدون کسب حتی یک امتیاز رقابت‌ها را ترک کردند. کشورهای دیگری هم نظیر ولز، صربستان و دانمارک هم بودند که تنها یک تساوی به دست آوردند و به نوعی زنگ تفریح همگروهی‌هایشان بودند.

حال تصور کنید که تعداد چنین کشورهایی بیشتر هم می‌شود و عملا از آغاز جام جهانی آمریکا، کانادا و مکزیک همه منتظر شروع مرحله حذفی خواهند بود. پیش از این قرار بود که مرحله گروهی با حضور سه تیم برگزار شود که خوشبختانه حداقل این ایده از سر مسوولان فیفا خارج شد گروه‌ها ۵ تیمی باشد و دو تیم برتر به مرحله بعدی برسند. با این تفاوت که ۸ تیم برتر سوم از گروه‌های ۱۲ گانه هم جواز صعود به نخستین مرحله حذفی را به دست می‌آورند تا تعداد تیم‌های حذفی به اندازه تمامی تیم‌های آخرین دوره جام جهانی در قطر باشد. تمام اصرار فیفا و کمیته توسعه آن که ریاستش بر عهده آرسن ونگر است، افزایش تعداد تیم‌های درگیر در جام جهانی برای محبوبیت و شور بیشتر فوتبال در کشورهای مختلف و به تبع آن رشد آنها بوده، اما منتقدان بر این باورند که با چنین تصمیماتی روح رقابت قربانی می‌شود. اگر قرار بر این باشد که همه کشورها در جام جهانی باشند، خب شاید بهتر باشد که به تعداد آنها هم جام تقسیم شود که همه خوشحال و خندان به خانه برگردند!

بر اساس تقسیم‌بندی سازمان ملل متحد، ۲۰۶ کشور در دنیا وجود دارند و اکنون چیزی نزدیک به یک چهارم آنها در جام جهانی ۲۰۲۶ شرکت می‌کنند. تنها مزیتی که این جام جهانی با فرمت عجیبش دارد، این است که تیم ملی ایران می‌تواند رویایی را که در جام جهانی ۳۲ تیمه به آن نرسید، در جام جهانی ۴۸ تیمه تجربه کند. یعنی صعود به مرحله حذفی و پشت سر گذاشتن دور گروهی. اما برای وقوع همین موضوع هم باید تا ۴ سال دیگر صبر کرد. به هرحال از الان تا ۲۸ تیرماه سال ۱۴۰۵ که فینال جام جهانی ۲۰۲۶ برگزار می‌شود صبر کنید؛ شاید آن زمان همه از این رقابت‌ها راضی بودند.