اتهام تبعیض جنسیتی در جام‌جهانی!

با نامه ۱۵۰ بازیکن عضو اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های خانم به فیفا، این نهاد برای نخستین بار و در راستای نشان دادن عدم تبعیض جنسیتی، تصمیم گرفت برای هریک از بازیکنان حاضر در جام‌جهانی ۲۰۲۳ نفری ۳۰ هزار دلار پاداش در نظر بگیرد. این مبلغ با صعود تیم‌ها به مراحل بالاتر افزایش خواهد یافت و بازیکنانی که تا روز آخر تورنمنت با تیم‌های‌شان حضور داشته باشند، می‌توانند تا ۲۷۰ هزار دلار به جیب بزنند. با بالا گرفتن اعتراضات، فیفا با افزایشی بی‌سابقه در مجموع ۱۱۰ میلیون دلار برای پاداش کنار گذاشته که ۲۰ میلیون از آن به باشگاه‌هایی می‌رسد که بازیکنان‌شان درگیر این رقابت‌ها هستند. پاداش‌های تیمی این دوره از رقابت‌ها هم افزایش یافته است؛ تیم قهرمان ۴ میلیون دریافت می‌کند، نایب قهرمان ۶/ ۲میلیون، تیم سوم ۲ میلیون و بازنده دیدار رده‌بندی هم ۶/ ۱ میلیون دلار. این ارقام به شکل پلکانی کاهش پیدا می‌کنند تا اینکه به هر تیم صرفا بابت حضور در این رقابت‌ها مبلغ ۷۵۰ هزار دلار تعلق می‌گیرد.

حال بیایید این ارقام را با جام جهانی مردان مقایسه کنیم. فیفا درحالی ۲۰ میلیون به تیم‌های باشگاهی فوتبال زنان بابت حضور بازیکنان‌شان اعطا می‌کند که برای جام‌جهانی قطر که چند ماه قبل برگزار شد، در مجموع ۲۰۹ میلیون پاداش به باشگاه‌های فوتبال آقایان پرداخت کرد؛ عددی هنگفت که شامل روزی ۱۰ هزار دلار به ازای هر بازیکنی که در این رقابت‌ها حضور داشته، می‌شود. هرچند سازو‌کار پاداش قهرمانی در جام‌جهانی بانوان هنوز مشخص نشده اما به ازای پاداشی که فدراسیون‌های مختلف بابت حضور در جام‌جهانی قطر دریافت کردند، ۳۰ درصد به بازیکنان رسیده است. این را در نظر داشته باشید که حضور در مرحله گروهی جام‌جهانی فوق، پاداشی ۹ میلیون دلاری داشته که بیش از دو برابر قهرمان جام‌جهانی بانوان است! از این مقدار، مبلغ ۷/ ۲ میلیون دلار به بازیکنان می‌رسد و باید بین آنها تقسیم شود. مثلا تیم ملی ایران که با یک برد و دو باخت از مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شد، هرکدام از بازیکنانش حدودا ۱۱۵ هزار دلار از فیفا پاداش خواهند گرفت. این کمترین مقدار محاسبه شده است و در نظر داشته باشید که آرژانتین به عنوان قهرمان جهان، ۴۲ میلیون دلار پاداش از فیفا دریافت کرد.

این محاسبه نشان می‌دهد که بازیکنان تیم ملی مردان ایران به تنهایی تقریبا نزدیک به تیم‌های موفق در جام‌جهانی بانوان پاداش دریافت کردند و حتی فدراسیون ما هم تنها کمی کمتر از مجموع ۴ تیم برتر جام‌جهانی استرالیا پاداش گرفته است! البته که پاداش‌های داخلی و حواله خودروها که مسائل درون خانوادگی است. در این شرایط خبر اعتراض بانوان ملی‌پوش تیم ملی انگلیس که به عنوان قهرمان‌ یوروی بانوان پای به جام‌جهانی می‌گذارند و بابت این حضور هیچ مبلغی از فدراسیون خود دریافت نکرده‌اند، کاملا توجیه‌پذیر است. این تبعیض درحالی شکل گرفته که انصافا نمی‌توان جذابیت و محبوبیت فوتبال بانوان را با آقایان مقایسه کرد و حتی اسپانسرها هم قطعا برای عقد قرارداد برای جام‌جهانی مردان سر و دست می‌شکنند تا بانوان. با این حال برای توسعه فوتبال در این بخش فیفا باید مبالغ بیشتری هزینه کند؛ نه اینکه اختلافات این‌گونه معنادار باشد.