بمب های خوشه‌ای روسیه به میدان می‌آیند/ در اوکراین چه خبر است؟

مقامات اوکراینی از کشته شدن دست کم ۲۷ فرد غیرنظامی در حملات هوایی به بندرهای این کشور که ساختمان‌ها را آتش کشید و باعث آسیب دیدن ساختمان کنسولگری چین در بندر اودسا شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند هشدار روسیه به کشتی‌ها نشانگر آن است که مسکو به دنبال بیرون آمدن از  توافق با میانجی‌گیری سازمان ملل برای ادامه صادرات غلات اوکراین، ممکن است به کشتی‌ها در دریا حمله کند. به گفته آنها نشانه‌ها حاکی از است که روسیه می‌خواهد دوباره محاصره دریایی اوکراین را که یکی از بزرگترین صادرکنندگان غذا در جهان است، از سر بگیرد و این اقدام به اوج‌گیری قیمت‌های جهانی غذا خواهد انجامید.

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شدت حملات روسیه به بندرهای اوکراین در دریای سیاه را محکوم کرد و  هشدار داد : «تخریب زیربناهای غیرنظامی ممکن است زیر پا گذاشتن قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی باشد.»

 
 
 

کی‌یف امیدوار است که بدون مشارکت روسیه صادرات غلات را ار سر بگیرد. اما از هنگامی که مسکو از توافق خارج شده است، هیچ کشتی بندرهایش را ترک نکرده است.

مسکو پس از خروج ار توافق به حملات موشکی شبانه به دو بندر عمده اودسا و میکولایو دست زده است.

 
 
 

اوله کیپر، فرماندار منطقه‌ای اودسا تصوری را از شکسته شدن پنجره‌های کنسولگری چین را به طور آنلاین منتشر کرد. این کنسولگری در مرکز شهر اودسا درست آن طرف خطوط راه‌آهن بندر قرار گیرد.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که موج انفجار «بخش‌های از دیواره‌ها و شیشه‌های پنجره‌های کنسولگری را تخریب کرد.»

آتش‌نشانان در بندر میکولایف به مبارزه با آتش‌سوزی عظیم در یک ساختمان مسکونی پرداختند که به ویرانه‌ای بدل شد. چند ساختمان مسکونی دیگر هم آسیب دادند.

مسکو حملات به این بندرها را انتقامی در مقابل حمله اوکراین به پل روسیه به شبه‌جزیره کریمه در روز دوشنبه توصیف کرده‌اند. مقامات روسی در روز پنجشنبه گفتند که این حملات تلافی‌جویانه ادامه می‌یابند و به همه اهداف در اودسا و میکولایف حمله می‌شود.

ارتش روسیه در یکی از صریح‌ترین تهدیدها تا به حال اعلام کرد که همه کشتی‌های عازم آب‌های اوکراین از پنجشنبه صبح به بعد به طور بالقوه حامل سلاح در نظر گرفته خواهند شد و کشورهای که این کشتی‌ها پرچمشان راحمل می‌کنند به عنوان شرکای جنگ در طرف اوکراین شمرده خواهند شد. بر اساس این اعلام، بخش‌هایی از دریای سیاه ناایمن شمرده می‌شوند.

کی‌یف هم روز پنجشنبه اقدامات مشابهی را اعلام کرد و گفت کشتی‌های عازم روسیه یا قلمروهای اوکراین تحت اشغال روسیه را به عنوان حامل سلاح در نظر خواهد گرفت.

اوکراین بمب‌های خوشه‌ای را به کار می‌گیرد

تشدید درگیری‌ها در دریای سیاه در هنگامی رخ می‌دهد که کی‌یف اقدامات جدید روسیه برای بازگشت به موضع تهاجمی در شمال شرق اوکراین را گزارش می‌کند که روسیه ۱۰۰۰۰۰ نیرو و صدها تانک را مستقر کرده است.

از طرف دیگر جان کیربی، سخنوی امنیت ملی کاخ سفید از استفاده مهمات خوشه‌ای تدارک‌شده بوسیله آمریکا بوسیله اوکراین در میدان نبرد خبر داد و گفت که استفاده نیروهای اوکراینی به طور موثر از آنها استفاده کرده‌اند.

اوکراین قول داده است که از بمب‌های خوشه‌ای فقط برای پراکنده کردن تجمعات سربازان روسی استفاده کند. بسیاری از کشورها استفاده از این نوع مهمات را شامل مجموعه‌هایی از بمب‌های کوچک می‌شوند و بارانی از ترکش را بر روی منطقه مورد نظر می‌ریزند و بالقوه غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.

نیروهای اوکراینی از ماه مارس (اسفند) در شرق و جنوب در حال تلاش برای پیشروی بوده‌اند و در نخستین پاتک بزرگشان از سال گذشته بخش‌های کوچکی از قلمروی از دست داده‌شان را پس گرفته‌اند. اما  این پیشروی آهسته بوده است و آنها نتوانسته‌اند خطوط دفاعی اصلی روسیه را بشکنند.

تشدید درگیری‌ها در دریای سیاه باعث شد که قیمت فروش آینده گندم آمریکا در روز پنجشنبه بالا رود و این در حالی بود که قیمت گندم روز چهارشنبه ۸/۵ درصد افزایش یافت که سریع‌ترین افزایش قیمت یک روزه آن از هنگام شروع جنگ اوکراین در فوریه سال گذشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.