انفجار مهیب در شهر اتمی روسیه

رسانه‌ها و منابع روس وقوع انفجاری مهیب در شهر "کورچاتوف"، شهری که نیروگاه اتمی مهم کورسک روسیه در آن قرار دارد، را گزارش کردند.

فرماندار استان کورسک روسیه اعلام کرد اوایل امروز جمعه یک پهپاد مهاجم در آسمان منطقه کورچاتوف هدف قرار گرفت و انفجاری ناشی از سقوط این پهپاد در این شهر که یک شهر صنعتی و محل نیروگاه هسته‌ای کورسک است، به وقوع پیوست.

رومان استاروویت، فرماندار منطقه کورسک روسیه در پستی در کانال خود در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد: "خوشبختانه هیچ یک از شهروندان آسیب ندیدند. تاسیسات حیاتی نیز آسیبی پیدا نکردند."

به گفته این مقام محلی روس، این انفجار که در اثر سقوط یک پهپاد به وقوع پیوست، آسیب جزئی به نمای یک ساختمان وارد کرده و منجر به شکسته شدن پنجره‌های چند ساختمان دیگر شد.

پیش از اعلام این مقام روس، چند کانال خبری در پیام‌رسان تلگرام وقوع انفجار با صدایی بلند در منطقه کورچاتوف را گزارش کرده و ویدیوهایی از آن را منتشر کردند. در یکی از این ویدیوها برخی از شهروندان منطقه قطعات پهپادی که منفجر شد را یافته اند.

شهر کورچاتوف دارای مرز مشترک با اوکراین است. این شهر در اواخر دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و نام آن از روی نام یک سرگئی کورچاتوف، یک فیزیکدان مشهور ملقب به "پدر" بمب اتمی شوروی سابق، برداشته شده است.

نیروگاه برق اتمی کورسک در حومه کورچاتوف در فاصله حدودا چهار کیلومتری از مناطق مسکونی شهر قرار دارد. همچنین مقر شرکت مهم انرگوتکس روسیه که تجهیزات راکتورهای اتمی را می‌سازد هم در این شهر ۴۰۰۰۰ نفری واقع است.

چند رسانه محلی وقوع یک "انفجار قدرتمند" را نیز طی شب گذشته در شهر وورونژ، مرکز منطقه ای به همین نام واقع در شرق کورسک را گزارش کردند.

آلکساندر گوسف، فرماندار منطقه وورنژ صبح جمعه اعلام کرد، سامانه های ضد هوایی این منطقه سه پهپاد مهاجم را در فاصله چند کیلومتری خارج از شهر نابود کردند. او در بیانیه ای گفت: در اثر این حمله هیچ تلفات، جراحات یا تخریبی اتفاق نیفتاد.

مناطق کورسک، بریانکس و بلگورود روسیه هم مرز با اوکراین بوده و از زمان شروع عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین بارها هدف حملات توپخانه و پهپادی اوکراین قرار گرفته‌اند. مقام‌های روسی، کی‌یف را به دسیسه چینی برای تخریب مکانهای زیرساختی مهم روسیه از جمله نیروگاه های برق هسته‌ای متهم کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.