رابرت مالی از وزارت خارجه آمریکا رفت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به مرخصی رفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به مرخصی می‌رود و «آبرام پالی» به صورت موقت عهده‌دار وظایف او خواهد شد.

میتو میلر در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «رابرت مالی به مرخصی رفته و آبرام پالی یه و کارهای وزارت خارجه در این زمینه را پیگیری می‌کند.»

رابرت مالی از ژانویه ۲۰۲۱ چند روز بعد از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به عنوان نماینده ویژه دولت در امور ایران منصوب شده بود.

پیش از این برخی منابع خبری گزارش داده بودند رابرت مالی از این سمت کنار رفته است. هنوز مشخص نیست که منظور از «مرخصی» که متیو میلر به آن اشاره کرده جدایی رابرت مالی از وزارت خارجه آمریکا است یا خیر.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود قصد دارد به توافق هسته‌ای برجام بازگردد اما او بعد از ورود به کاخ سفید سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که در دولت پیشین آمریکا آغاز شده بود را علیه ایران ادامه داد.

دی‌ماه سال ۱۳۹۹، زمانی که بسیاری از تحلیلگران در آمریکا گمان می‌کردند بازگشت به برجام جزو نخستین اقدامات دولت بایدن خواهد بود «آنتونی بلینکن»، گزینه وقت بایدن برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا تأکید کرد که کاخ سفید دنبال «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» به جای برجام است و آمریکا هنوز با نقطه بازگشت به برجام فاصله دارد.

بلینکن در آن جلسه که روز ۳۰ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد گفت: «رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی‌گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.»

بلینکن در ادامه اضافه کرد: «حالا که این گفته شد، باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رئیس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است، بعداً اگر آنها می‌گویند که به پایبندی برجام برگشته‌اند باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند یا خیر.»

او در ادامه تصریح کرد که در خصوص برجام با نماینده‌های کنگره و همچنین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه رایزنی خواهد کرد.

بلینکن گفت: «بله، ما حتما با شما (نماینده‌های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می‌کنم همان‌طور که رئیس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرایند و نه پایان آن، با متحدان و شریکانمان در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] هم تعامل کنیم.»

جو بایدن هم در نخستین یادداشتی که قبل از رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری آمریکا برای تشریح سیاست‌های خود در قبال ایران در سی.ان.ان نوشته بود نیز این را مشخص کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای به هیچ عنوان هدف غایی آمریکا نیست و او [همانند دوران اوباما] اجرایی شدن برجام را نقطه آغازی برای  «طولانی‌تر کردن و قوی‌تر کردن برجام» برای آمریکا می‌بیند.

هم بر مبنای انتقادات مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا و هم بر مبنای اظهارات بعدی مقام‌های دولت بایدن روشن است که «قوی‌تر کردن برجام» کلیدواژه آمریکایی‌ها برای تلاش در جهت اضافه کردن محدودیت‌های موشکی و منطقه‌ای به بندهای توافق هسته‌ای بود.

بعد از آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیز هر گاه گزارش‌های مثبتی از نزدیک‌ شدن طرف‌ها به توافق منتشر می‌شد دولت آمریکا تلاش می‌کرد ضمن اشاره به موانع برجا مانده ایران را مقصر عدم پیشرفت در گفت‌وگوها نشان دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.