دنا پلاس ارزان شد؟

شورای رقابت قیمت‌ اصلاح شده دنا پلاس را به ایران خودرو اعلام کرد .

به‌ دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوتنامه‌هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمت‌ها مدل بالاتر فاکتور شده است؛ بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته و قیمت نهایی این خودرو ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.

از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی می‌شود.

دناپلاس گران‌تر فاکتور شد

نکته اصلی موضوع اینجاست که طبق اعلام مشتریان دناپلاس، ایران‌خودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است اما به‌جای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابه‌التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.

بدین ترتیب با یک حساب ساده می‌توان گفت: پس از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و با توجه به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، اکنون بایستی حدوداً ۱۰۴ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغ پرداختی (مابه‌التفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.

در ابتدا ایران‌خودرو به اعلام این موضوع بسنده کرد که "قیمت‌ها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه است." اما پس از آن در اطلاعیه‌ای، موضوع پیش آمده را ناشی از سوبرداشت مشتریان اعلام کرد و گفت که مشتریان قیمت محصولی را مدنظر قرار داده‌اند که از مهر ماه سال گذشته متوقف شده و آپشن کمتری دارد.

بررسی دوباره قیمت دنا در شورای رقابت

در نهایت شورای رقابت وارد ماجرا شد و مدیر روابط عمومی این شورا اعلام کرد که قیمت دنا در شورای رقابت بررسی خواهد شد. در جلسه ۲۸ خردادماه شورای رقابت که با حضور مسئولین ایران خودرو و سازمان حمایت برگزار شد، مباحث مربوط به دنا پلاس و ابهام ایجاد شده در تفسیر مصوبه شورا مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد قیمت دناپلاس بر اساس مصوبات شورای رقابت اعمال شود.

قیمت به زودی اعلام می‌شود

بر این اساس آخرین اخبار از این حکایت دارد که شورای رقابت قیمت دنا پلاس را به این گروه خودروسازی اعلام کرده و قرار است ایران خودرو قیمت این خودرو را در اطلاعیه‌ای اعلام کند. بر اساس شنیده ها قیمت قبلی اعلامی ۴۱۰ میلیون تومان (حدودی) و قیمت اصلاح شده توسط شورای رقابت (قیمت نهایی)۳۴۷ میلیون تومان اعلام شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.