گزارش نیویورک‌تایمز از تلفات بالا در جنگ اوکراین؛ گورستان‌ها جا ندارند

نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی ابعادی از تلفات اوکراین در ضدحمله خود علیه روسیه را که مدتها تبلیغ می‌کرده، عنوان داشته و نوشته است، در شهر لویو، یکی از شهرهای نزدیک به جبهه درگیری‌ها در این کشور، ورود اجساد سربازان کشته شده به حدی بالا رفته که گورکن‌ها آنها را در گورهای قدیمی دفن می‌کنند چون قبرستان‌ها پر شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با تیتر "کندن گورهای قدیمی جا را برای اجساد سربازان جدیدا کشته شده باز می‌کند" نوشت: مراسمات تدفین در شهر لویو اوکراین روند تیره و تاری پیدا کرده‌اند. هر چه درگیری در ضمن ضد حمله اوکراین شدیدتر می‌شود، گورکن‌ها نیز خودشان را برای کندن گورهای بیشتری آماده می‌کنند.

در مدت ۱۵ ماه گذشته، اجساد سربازان کشته شده به تدریج تمام یک گورستان نظامی واقع در دامنه کوهی در شهر لویو در غرب اوکراین را پر کرده است. حالا گورهای قدیمی و بدون نشان کسانی که در جنگ‌های قبلی کشته شده بودند، نبش قبر می‌شوند تا جا را برای جریان ظاهرا بی پایان اجساد جدید که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین به آنجا منتقل شده‌اند، باز کنند.

بعد از ظهر دوشنبه شش گورکن در حال استراحت در سایه منتظرند تا تابوت جدیدی به این گورستان معروف به گورستان "لیچاکیف" وارد شود. آنها در ضمن پک زدن به سیگار و محافظت از خود در برابر آفتاب از بابت ویرانی که جنگ با روسیه به بار آورده تاسف می‌خورند. آنها می‌گویند خودشان را آماده کشته‌های بیشتر همزمان با تشدید درگیری‌ها در جریان ضد حمله اوکراین می‌کنند.

جنوب و شرق اوکراین در روزهای گذشته شاهد نبردهایی شدید بوده است. مقام‌های اوکراین روز دوشنبه گزارش دادند در عرض دو هفته "اقدامات آفندی" هشت منطقه دیگر را باز پس گرفته‌اند. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در پستی در پیام رسان تلگرام ادعا کرد، واحدهای ارتش اوکراین حدود ۴.۳ مایل پیشروی داشته‌ و در سمت جنوب منطقه‌ای به مساحت حدودا ۴۴ مایل مربع را باز پس گرفته‌اند. او گفت، یکی از مناطق بازپس گرفته شده، روستای پیاتیخاتکی در منطقه زاپوریژیا است و گزارش روسیه این مورد را تایید ‌کرد.

هر چند اعلام بازپس‌گیری روستای پیاتیخاتکی در منطقه زاپوریژیا سند و مدرک تداوم پیشروی نیروهای اوکراینی است اما این یک تحول نظامی چشمگیر نیست. این روستا نیز همچون دیگر روستاهایی که باز پس گرفته شدند، یک روستای کوچک است و نام آن به معنی "پنج خانه" است. از طرفی اوکراینی‌ها برای تصرف این روستا حجمی از کشته‌ها و خسارات از جمله در میان تجهیزات نظامی غربی پیشرفته خود را متحمل شدند.

مالیار نوشت: وضعیت در شرق اکنون دشوار است. دشمن نیروهایش را افزایش داده و در حال اجرای حملاتی در مسیر لیمان و کوپیان است و تلاش دارد ابتکار عمل را از ما بگیرد. او اضافه کرد:‌ سربازان ما در مواجهه با برتری دشمن در زمینه نیروها و تجهیزات، شجاعانه عمل کرده و به دشمن اجازه پیشروی نمی‌دهند.

انگلیس در یک گزارش سازمان اطلاعات دفاعی خود که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد، هر دو ارتش اوکراین و روسیه متحمل تلفات قابل توجهی در نبردهای کنونی شده‌اند و کارشناسان نظامی گفته‌اند که به احتمال زیاد چشم انداز ماه‌ها دوئل توپخانه‌ای و جنگ در خندق‌ها در پیش رو قرار دارد.

روس‌ها هم مانند اوکراینی‌ها در مورد تلفات جنگی خود محرمانه عمل کرده‌اند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ماه سپتامبر اعلام کرد، نزدیک به ۶۰۰۰ روس در جریان جنگ در اوکراین کشته شده‌اند. کرملین از آن زمان به بعد دیگر تعداد رسمی تلفات جنگی خود را به روز نکرده است. برخی کارشناسان در آن زمان این رقم را کمتر از تعداد تلفات واقعی می‌دانستند.

اسناد افشا شده پنتاگون در ماه آوریل تخمین زدند، اوکراین در جنگ با روسیه ۱۲۴۵۰۰ تا ۱۳۱۰۰۰ نفر تلفات شامل ۱۷۵۰۰ کشته در حین عملیات داشته، در حالی که روس‌ها ۱۸۹۵۰۰ تا ۲۲۳۰۰۰ نفر تلفات از جمله بالغ بر ۴۳۰۰۰ کشته در حین عملیات داشته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.