41 کشته بر اثر درگیری در زندان زنان

در پی یک درگیری خشونت‌بار در زندان زنان هندوراس که به آتش سوزی منجر شد، دست‌کم ۴۱ زن کشته شدند.

روز گذشته (سه‌شنبه) در جریان یک شورش هولناک در زندان زنان هندوراس دست‌کم ۴۱ زن جان باختند که اکثر آن‌ها بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» گزارش کرد، دو باند رقیب در یک زندان زنان در نزدیکی پایتخت هندوراس روز گذشته وارد درگیری شدیدی شدند و بخشی از ساختمان زندان پس از آتش‌سوزی به انبوهی از خاکستر تبدیل شد.

رئیس‌جمهور هندوراس گروههای خلافکار خیابانی «مارا» را که در اغلب موارد اعمال قدرت شدیدی در داخل زندان‌ها دارند را عامل درگیری مرگبار در زندان زنان دانست.

«یوری مورا» سخنگوی آژانس تحقیقات پلیس ملی هندوراس اعلام کرد که ۲۶ تن از قربانیان بر اثر سوختگی جان باختند و باقی تلفات این حادثه بر اثر ضربات چاقو یا گلوله در زندان «تامارا» در حدود ۵۰ کیلومتری شمال غربی «تگوسیگالپا» پایتخت هندوراس کشته شدند. دست‌کم هفت نفر از زندانیان به دلیل جراحات وارده در بیمارستن تگوسیگالپا تحت درمان هستند.

در پی این حادثه، دولت هندوراس کلیپ‌های ویدئویی را از داخل زندان منتشر کرد که در آن چندین تپانچه و انبوهی از قمه و سایر سلاح های تیغه‌دار در زندان نمایش داده شده بود.

«سیومارا کاسترو» رئیس‌جمهور هندوراس تصریح کرد که این شورش توسط گروه تبهکار مارا با آگاهی و رضایت مقام‌های امنیتی برنامه‌ریزی شده است.

وی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «من قصد دارم اقدامات شدیدی انجام دهم».

بنا بر گزارش ها، زندانیان متعلق به باند ترسناک باریو ۱۸ به یک سلول هجوم بردند و به دیگر زندانیان تیراندازی کردند یا آن‌ها را به آتش کشیدند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، باندهای خلافکار در هندوراس کنترل شدید و زیادی بر محیط‌های داخل زندان‌های این کشور دارند و در اغلب موارد زندانیان این کشور قوانین خود را در زندان‌ها مقرر می‌کنند و کالاهای ممنوعه و خلاف قانون در داخل زندان‌ها به فروش می رسانند.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که قاچاق سلاح به داخل زندان‌های هندوراس رواج دارد و این مسئله اخیراً به یک معضل در زندان‌های این کشور آمریکایی بدل شده است.

حادثه روز گذشته در زندان زندان هندوراس، بدترین تراژدی در یک بازداشتگاه زنان در آمریکای مرکزی از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود. در آن زمان دختران یک مرکز مراقبت از زنان دارای مشکل در گواتمالا، در اعتراض به تجاوز و دیگر سوء‌رفتارها در این مرکز بسیار شلوغ، تشک‌ها را آتش‌ زدند در پی آن ۴۱ دختر جان باختند.

بدترین فاجعه در زندان هندوراس در سال ۲۰۱۲ در زندان کومایاگوا زمانی رخ داد که در ۳۶۱ زندانی در آتش‌سوزی که احتمالاً ناشی از روشن شدن کبریت یا سیگار یا شعله‌های آتش ناشی از سوختن مواد دیگری بود، جان خود را از دست دادند.

آسوشیتدپرس در پایان گزارش خود نوشت که شورش روز گذشته در زندان هندوراس احتمالاً فشارها به دولت این کشور را برای تشدید قوانین مربوط به کنترل زندان‌ها افزایش می‌دهد. در طول هفته‌های اخیر اقدامات خشونت‌آمیز در چندین زندان هندوراس رخ داده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی هفته‌های اخیر در پی افزایش خشونت‌ در زندان‌های هندوراس، رئیس‌جمهور این کشور اخیراً کمیسیون ویژه‌ای را برای مقابله با بحران در نظام زندان‌ها تعیین کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.