پیش‌بینی اکونومیست از آینده برجام

حمله روسیه به اوکراین، ناقوس مرگ توافق برجام را به صدا در آورد. این جنگ، روسیه و ایران را بسیار به هم نزدیک‌تر کرد و امیدهای باقی مانده برای احیای روند ۱+۵ را از بین برد.

پنج سال پس از خروج دونالد ترامپ از توافق برجام، برنامه هسته‌ای ایران بر خلاف تصورات به پیش می‌رود. اکونومیست به همین بهانه نگاهی انداخته به آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران: 

گفت‌وگوی کاخ سفید با مقامات اسرائیل درباره ایران

خروج از توافق؛ پنج سال بعد

دقیقا پنج سال از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، می گذرد. از آن زمان تاکنون، ایران متوقف نمانده است.

 

photo_2023-05-30_23-54-20

 
 

به نظر می‌رسد تصاویر ماهواره‌ای اخیر تأیید می‌کند که ایران در حال ساخت تأسیسات هسته‌ای در کوه‌های زاگرس، در نزدیکی سایت غنی‌سازی نطنز است به نظر می‌رسد تاسیسات تازه به قدری در زیر زمین طراحی شده که حتی در برابر قوی‌ترین بمب سنگرشکن آمریکا نیز آسیب‌ناپذیر خواهد بود.

سنگرشکن‌های مستاصل

به گزارش اکوایران، اگر تجزیه و تحلیل این تصاویر توسط مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین در کالیفرنیا درست باشد، چهار ورودی به دامنه کوه حفر شده که هر کدام شش متر عرض و هشت متر ارتفاع دارند. این تاسیسات در عمق 80-100 متری زیر زمین جانمایی شده است.

آمریکایی‌ها بمبی به نام gbu-57 ساخته بودند که به طور خاص قادر به تخریب تاسیسات زیرزمینی قبلی در فردو بود. این بمب 14000 کیلوگرمی با هدایت دقیق، می تواند قبل از منفجر شدن 60 متر عمق زمین و صخره‌ها حفر کند. اما ممکن است  این بمب دیگر برای تخریب سایت جدید ایران کافی نباشد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «تهاجمی که مانع احیای برجام شد /پرتاب توپ در سالن بولینگ!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.